Hi,

Het waren drukke en mooie dagen. Ik was te gast in Hedon Zwolle om te vertellen over marketing en streaming. Mijn artikel over Videoland Original Máxima werd overgenomen en was onderdeel van Voorpaginanieuws op Google.

Met Spot On startten we o.a. een nieuwe samenwerking met het Van Abbemuseum, en ondertussen heeft de podcastserie over Jan van Leiden bijna 150.000 beluisteringen (en wordt wegens succes vertaald naar het Duits).

Welkom bij de nieuwe Weekly Wav. Hier lees je elke week over streaming, podcasting en marketing in de creatieve industrie.

Veel leesplezier!

📈 Hoe Levi’s groeit dankzij Beyoncé

Het recente en veelbesproken album van Beyoncé bevat een nummer getiteld LEVIIS JEANS.

Uiteraard is de titel van de song verkeerd gespeld om een rechtzaak met het merk te voorkomen.

Levi’s vond dit uiteraard niet erg en speelde er slim op in.

Hoe?

Ze brachten tijdelijk een subtiele wijziging aan in hun logo op Instagram met daarbij een aangepaste bio met de tekst FKA [formerly known as] Levi’s. Met een 🐝 emoji ter ere van Beyonce (Queen Bey).

LEVI’s werd dus LEVII’S.

Wat er daarna gebeurde?

De Levi’s aandelen stegen met 20% op één dag.

Het aantal aankopen bij Levi’s-winkels in de week van paaszondag met 20% gestegen vergeleken met week de afgelopen drie jaar.

🧠 Podcasters, maak meer gebruik van mid-rolls

Ik beluisterde deze week een podcastaflevering van The Athletic.

Terwijl ik geboeid luisterde, kwam er een goed getimed reclameblok ergens halverwege de aflevering. Dit wordt een mid-roll genoemd.

Het was uiteraard niet de eerste keer dat ik een mid-roll hoorde, maar de manier waarop het was ge-edit, maakte het erg sterk. En het bracht mijn gedachten bij de kracht van een mid-roll.

Waarom is een mid-roll zo krachtig?

De betrokkenheid is groot. Een luisteraar die halverwege een podcastaflevering is, is over het algemeen in hoge mate betrokken en geïnteresseerd in de aflevering. Hierdoor is de betrokkenheid met de betreffende boodschap groter dan bijvoorbeeld bij een pre-roll.

Lage skip rate. De skip rate van een advertentie is bij een mid-roll over het algemeen lager dan een pre-roll. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken.

Leuk zo’n mid-roll, maar hoe kun je die invullen als podcaster, label of uitgever?

Drie voorbeelden voor de inhoud van een mid-roll:

Verwijs naar een vergelijkbare podcastserie of aflevering die aansluit bij de betreffende podcastaflevering 🔗

Stel de ruimte beschikbaar voor adverteerders. (Ik kan je hierbij helpen) 💰

Verwijs naar je eigen website, nieuwsbrief of vraag mensen je podcast te volgen ➕

📱 Het nieuwe Instagram algoritme: dit moet je weten

Instagram voert veranderingen door in het algoritme die mogelijk impact kunnen hebben voor jouw Instagram account.

De belangrijkste punten voor je op een rijtje:

Voor accounts met weinig volgers was het tot nu toe moeilijk om door te breken met bijvoorbeeld Reels (short form video). Vooral grote accounts kregen veel bereik. Dit in tegenstelling tot TikTok waarbij het vrijwel niet uitmaakt hoeveel volgers je hebt, iedereen kan viral gaan. Net zoals bij TikTok worden video’s binnen Instagram (waaronder Reels) vanaf nu eerst getest onder een selecte groep. Slaat de content aan bij deze selecte groep? Dan gaat het naar een grotere groep. En zo verder, en zo verder.

Er wordt regelmatig content gejat op Instagram om zo viral te gaan. Wanneer Instagram nu twee of meer dezelfde posts ziet, raadt het alleen nog de originele post aan. Bovendien krijg je als originele ‘creator’ een melding als je content is herplaatst door een ander account. Daarbij komt een visueel labeltje bij de herplaatste content. Het labeltje bevat een link naar het account van de originele content.

Instagram accounts die herhaaldelijk content van de originele profielen herplaatsen worden verwijderd uit de aanbevelingen van Instagram. Deze accounts worden dus afgeknepen in het algoritme en zijn in de toekomst minder zichtbaar.

Lang verhaal kort: Instagram gaat originele content meer belonen.

Niet missen? Voeg me gerust toe op LinkedIn, Threads of X voor meer nieuws, artikelen en tips.

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

Volgen Spotify zijn er dit jaar meer dan 500.000 podcastafleveringen in video beschikbaar op het platform. Ook gaat de streamer meer inzetten op video ads. Je leest het hier.

Heb jij veel online abonnementen van apps? Volgen Fast Company gaat het aantal abonnementen door AI nog meer toenemen. Lees er meer over in dit artikel van Fast Company. 

NPO Start heeft bijna alle problemen met de app opgelost. De streamingdienst van de publieke omroep lanceerde eind vorig jaar (bewust) een nieuwe app vol mankementen, tot ergernis van gebruikers. „De auto moest blijven lopen, het dashboard moesten we incompleet introduceren”, aldus de ontwikkelaars. Lees erover in NRC (€).

Wil je straks wedstrijden van Nederlandse clubs kijken in de Champions League? Dan moet je volgend jaar de Ziggo-app installeren en je registreren. Hoe dat allemaal precies zit? Het AD legt het uit in dit artikel. 

De 7 marketinglessen van Videoland Original Maxima. Waarom is de serie zo’n succes? Ik schreef er vorige week over. Heb je het gemist? Dan kun je het hier teruglezen.

Podcasttip: De Jongen Zonder Gisteren. Het waargebeurde verhaal van Jur Deitmers, die na een hersenontsteking zijn geheugen verloor. Hij startte zijn leven en studie opnieuw, maar nu met geheel open mind. Podcastmaker Josephine van der Erve, journalist bij WNL en studie-vriendin van Jur, gaat met Jur op zoek naar antwoorden op de grote vragen. Hoe begint hij met leven? Vindt Jur zijn oude zelf weer terug? Hoe ontwikkelt je identiteit zich als je opnieuw begint? En wie ben je eigenlijk?

Loop je tegen een niet werkende url, link of andere fout? Op mijn website vind je altijd de meeste recente versie van deze nieuwsbrief.

Vind je dit een interessante nieuwsbrief?

🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn, Threads of X voor meer nieuws, artikelen en tips.

📖 Vind hier alle artikelen over streaming, podcasting en marketing.

📩 Wil je reageren, heb je een tip of een vraag? Stuur me gerust een berichtje d.m.v. een reactie op deze mail.

Join the Essential Community For Marketers

Stay ahead of the curve and join the thousands of marketers shaping the future of marketing with the American Marketing Association. As the largest community-based marketing organization, you’ll find award-winning content, professional certifications (PCM®), industry-leading training events, and vibrant local chapters. Members get access to an abundance of resources, on-demand courses, and the most essential community in marketing.

Get exclusive benefits when you become a member today!