Hi,

Welkom bij de nieuwe Weekly Wav.

Hier lees je elke week over streaming, podcasting en marketing in de creatieve industrie.

Veel leesplezier!

📈 Spotify onthult aantal podcast volgers

Opmerkelijk nieuws in podcastland, met name in Amerika.

Daar verscheen afgelopen week plots het aantal Spotify volgers van elke podcasttitel in het openbaar.

Het aantal volgers was kort zichtbaar bij een test met short form videoclips binnen de app.

Het is voor het eerst dat er openbare data op het gebied van podcasts zichtbaar was binnen de app.

De meest opvallende show? Dat is de #1 show op Spotify: The Joe Rogan Experience.

The Joe Rogan Experience heeft 14,5 miljoen volgers op Spotify.

Hiermee is zijn show bijna 3x zo groot qua following als de #2: Ted Talks Daily.

Het is niet duidelijk of het gaat om wereldwijde volgers of enkel volgers in de VS.

Bron: Bloomberg / Spotify

Ook belangrijk om toe te voegen: dit zijn de volgers exclusief YouTube, Apple Podcasts en alle andere podcast-apps.

En ter referentie: Joe Rogan heeft 16,4 miljoen volgers op YouTube en 18,9 miljoen volgers op Instagram. Daarbij gezegd dat hij slechts vier jaar geleden de podcast startte.

Waarom is het aantal volgers belangrijk?

Allereerst is het een indicatie van de populariteit van de betreffende titel.

Volgt iemand jouw podcastfeed? Dan betekent het niet automatisch dat het een (vaste) luisteraar is. Maar een volger is wel op bepaalde een manier geïnteresseerd of op een bepaalde wijze betrokken bij je podcast.

Tegelijkertijd zorgt het voor de groei van zichtbaarheid en meer retentie.

Een voorbeeld. Breng je een nieuwe aflevering uit? Dan verschijnt de aflevering bovenin de sectie ‘Podcasts’ binnen Spotify.

Je blijft hiermee als podcast (of merk) letterlijk zichtbaar en verhoogt de kans op terugkerende luisteraars.

In veel podcasts hoor ik regelmatig “laat een review achter zodat we beter vindbaar zijn”, maar het is eigenlijk beter te focussen op volgers.

Bron: Spotify

Op het gebied van muziek is het al enige tijd mogelijk om het aantal streams, aantal profielvolgers en maandelijkse luisteraars te zien van artiesten binnen Spotify.

Het is interessant te volgen of Spotify op termijn ook (meer) luisterdata in het openbaar gaat prijsgeven op het gebied van podcasts.

👩‍🎓 Dit is de nieuwe test van Spotify

Naast muziek, podcasts en luisterboeken is Spotify gestart met test voor een mogelijke nieuwe pijler:

-> Video cursussen 🎓

De streamingservice lanceerde gisteren in de UK een test met cursussen in video.

Dit wordt uitgerold in in samenwerking met o.a. BBC Maestro, PLAYvirtuoso, Skillshare en Thinkific.

Waarom test Spotify dit?

“One of the most interesting things and trends that we started noticing was more and more people were starting to come to Spotify with some intent of learning.”

Dat komt voornamelijk naar voren in de podcastcijfers:

Ongeveer de helft van de Spotify Premium abonnees luistert naar podcasts met thema’s rondom educatie of zelfhulp.

In het persbericht lees je dit:

“Many of our users engage with podcasts and audiobooks on a daily basis for their learning needs, and we believe this highly engaged community will be interested in accessing and purchasing quality content from video course creators.

Het verdienmodel? 💰

“Third-party publishers own the videos and license them to Spotify, but they will be hosted and purchased on Spotify itself. In terms of revenue share, the creator, publisher and Spotify will all get a share of the sales, with content partners overseeing payments to creators.

Spotify pakt over de verkochte cursussen een commissie, ofwel een percentage van de aangekochte cursus (rev. share model).

Veel mensen vinden hier wat van. Wil je discussiëren over deze nieuwe test, dan kan dat hier op LinkedIn 😉

🛑 Deezer stopt met gratis variant in Nederland

Afgelopen week ontving ik een e-mail van Deezer:

“Wij waarderen het dat je deel uitmaakt van de luistergemeenschap van Deezer Free, maar soms komen goede dingen tot een einde. Deezer Free is vanaf 18/04/2024 niet meer beschikbaar in je land.”

Niet alleen in Nederland stopt Deezer met de Free-variant. Ook in Noorwegen lijkt het abonnement te stoppen. Al eerder kwam de gratis versie te vervallen in onder meer Canada, Griekenland, Jamaica, Litouwen en Portugal.

Hierdoor is Spotify binnenkort een van de weinige grote muziekstreamingsdiensten wereldwijd met een gratis variant.

Bron: Deezer / mijn inbox

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

Warner Bros Discovery introduceert in juni vernieuwde streamingdienst HBO Max in Nederland. De streamingdienst brengt HBO Max, discovery+ en Eurosport samen. Dat schrijft Maarten Hafkamp op Adformatie. Lees het hier.

Dit zijn de piekuren voor podcasts. Wanneer wordt er het meest naar podcasts geluisterd? Afgelopen jaar schreef ik erover in mijn nieuwsbrief. Lees het hier terug.

Luistertip: hoe gaat het medialandschap er de komende tijd uitzien? Ezra Klein van The New York Times bespreekt het in de nieuwe aflevering van Search Engine.

Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth dongen mee naar de overname van Vrij Nederland. Lang verhaal kort: zij wilden het blad ombouwen tot de Nederlandse variant van Substack. Hun visie: een select aantal columnisten drijft voornamelijk de abonnementenverkoop. Interessant is hun geloof in de toekomst van nieuwsbrieven, met een focus op invloedrijke schrijvers. Hier te lezen.

Wat is de allerbeste podcast ooit gemaakt? De VPRO heeft er een verkiezing van gemaakt. Stemmen kan hier.

Vacature alert: Universal Music Group is op zoek naar een Customer Relationship Management Specialist, Abel Studio’s is op zoek naar een Executive Audio Producer. 

Vond je dit een interessante nieuwsbrief? Voeg me gerust toe op LinkedIn voor meer nieuws, artikelen en tips.

Tot slot nog een stuk van de sponsor 😉 

Boost Work Productivity With ChatGPT

Dive into the world of AI with our exclusive guide on using ChatGPT at work! Tailored for forward-thinking professionals, this resource is your key to staying ahead. Discover practical applications, efficiency hacks, and innovative strategies using ChatGPT. Whether you’re looking to enhance productivity, automate tasks, or gain a competitive edge, our insights cater to ambitious minds eager to make AI work for them.

Join us and transform your workday with the power of ChatGPT.

Vind je dit een interessante nieuwsbrief?

🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn of X voor meer nieuws, artikelen en tips.

📖 Lees hier alle artikelen.

📩 Wil je reageren, heb je een tip of een vraag? Stuur me gerust een berichtje d.m.v. een reactie op deze mail.