Hi,

Welkom bij de nieuwe Weekly Wav.

Veel leesplezier!

📈 Hoe Spotify steeds meer op YouTube en Apple gaat lijken (en vice versa)

Afgelopen week ontving ik van enkele lezers screenshots van Spotify doorgestuurd.

Wat blijkt? Spotify test momenteel in Europese landen volledige videoclips.

Hoe dat eruit ziet?

Zo 👇

Spotify test volledige videoclips (klik voor de eerdere Linkedin post)

Boven de titel van het liedje staat een knop die aangeeft ‘Overschakelen naar audio’. Het artwork van het album is vervangen door de officiële muziekvideo.

De test loopt op een select aantal accounts in een beperkt aantal Europese landen.

Naast de audioproducten (muziek, podcasts, luisterboeken) is er meer en meer video te vinden op de streamingservice.

Afgelopen jaar introduceerde Spotify al een TikTok-achtige feed voor het ontdekken van muziek en podcasts.

Het huidige videoaanbod op Spotify bestaat uit:

Videopodcasts

30-seconden verhalende clips voor artiesten

10-seconden GIFs die meelopen met muziek (Spotify Canvas)

Binnenkort komt hier dus naar alle waarschijnlijkheid volledige videoclips bij.

Eerdere experimenten Spotify met ‘traditionele’ tv-video’s, zoals clips van Comedy Central en ESPN. Dit experiment is gestopt en niet verder uitgerold. Wellicht is dit verschoven op de roadmap van de streaminggigant.

Videoclips zijn natuurlijk niet nieuw, want Apple Music en YouTube bieden al jaren muziekvideo’s aan.

Door muziekvideo’s aan te bieden binnen de app is het geen USP meer voor Apple en YouTube t.o.v. Spotify. Ook zal de betrokkenheid van Spotify gebruikers door volledige muziekvideo’s vergroot worden.

📈 YouTube’s nieuwe zet in Nederland: een exclusieve pagina voor podcasts

YouTube heeft in Nederland een speciale pagina uitgerold voor podcasts.

Deze zet past in de nieuwe strategie van YouTube om podcastluisteraars naar YouTube en YouTube Music te trekken. Dit in plaats van de Google Podcasts app, die later dit jaar gaat sluiten.

Op de nieuwe pagina zijn voornamelijk Nederlandse podcasts te zien.

Deze ‘hub’ bestaat uit onder meer de volgende elementen:

Populaire afleveringen

Populaire podcasts (lees: shows)

Aanbevolen afleveringen (Op basis van je abonnementen en geschiedenis)

Podcasts in verschillende categorieën (Gepersonaliseerd)

Populaire podcastcreators

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

Ben je een liefhebber van geschiedenis? Dan is Jan van Leiden en het einde der tijden een aanrader. In deze serie neemt journalist Max Boogaard je mee in zijn zoektocht naar het verhaal van Jan van Leiden, 500 jaar geleden. In de verhalende podcastserie onderzoekt hij hoe het verhaal van Jan van Leiden een ‘voorbeeld’ is voor universele radicaliseringsprocessen en wat de intenties van Jan waren. De eerste drie afleveringen staan nu online. Na drie dagen stond deze serie op #1 in de Apple hitlijst. De serie is hier gratis te beluisteren.

De Nederlandse krant Trouw gaat hun podcastteam uitbreiden en ze zijn op zoek naar freelance podcastmakers. Interesse? Bekijk hier de vacatures.

De Bankzitters hebben een deal getekend bij Podimo voor hun eigen podcastserie. De eerste aflevering is vanaf 11 januari te beluisteren op zowel Podimo als de open RSS. Vanaf 1 februari komt de podcast uitsluitend op Podimo. Opvallend: onlangs brachten ze ook een muziektrack uit via Universal. Ze kiezen dus de weg van de grote partijen. Tevens vieren ze hun tienjarig jubileum met show in de Ziggo Dome. Afgelopen jaar schreef ik over deze succesvolle groep.

Verstuur jij vanuit je bedrijf of organisatie nieuwsbrieven? Let dan op: Gmail gaat per 1 februari 2024 strengere eisen doorvoeren voor bulkmail. Lees hier wat je moet weten en waar je aan moet voldoen vanaf 1 februari.

Wat is de invloed van AI op de editorial playlists van Spotify? Bloomberg publiceerde er een interessant artikel over. Dit stuk lees je via deze link.

Vind je dit een interessante nieuwsbrief?

🔗 Voeg me toe op LinkedIn en X voor meer.

📖 Lees hier alle artikelen.

📩 Stuur deze nieuwsbrief eens door naar een collega of vertel erover op LinkedIn of X.