Nieuwe Spotify tools 📈, Podcast transfernieuws 🤝, Instagram Channels gelanceerd📱

Hi, welkom bij de allereerste Weekly Wav nieuwsbrief 👋

Hier schrijf ik wekelijks over streaming, podcasting, publishing en marketing. Heb je tips, vragen of opmerkingen? Stuur me gerust een mail of berichtje.

Voor nu: veel leesplezier!

📈 Nieuwe Spotify podcast tools aangekondigd

Afgelopen week vond de Podcast Movement conferentie plaats. Volgens velen een van de belangrijkste podcast events ter wereld. Jaarlijks dus hét moment voor de grote platformen om nieuwe tools en functies te presenteren, dus ook voor Spotify.

Ik bekeek en las de aankondigingen van Spotify. Hieronder een selectie van de belangrijkste aankomende tools:

• Nieuwe analytics: weet je niet waar jouw luisteraars vandaan komen? Spotify laat je binnenkort zien hoe jouw (potentiële) luisteraars in contact komen met jouw podcast. Zo zie je binnenkort hoeveel mensen bij jou terecht komen via Spotify Search, de zoekbalk binnen Spotify.

Zie hieronder een sneak preview van de analytics.

Bron: Spotify

 

 

𝗣𝗿𝗲𝘃𝗶𝗲𝘄 𝗰𝗹𝗶𝗽: weet je als luisteraar niet waar je moet beginnen bij een nieuwe podcastserie? Iedere maker kan binnenkort een specifieke aflevering uitlichten, de zogenaamde 𝘉𝘦𝘴𝘵 𝘱𝘭𝘢𝘤𝘦 𝘵𝘰 𝘴𝘵𝘢𝘳𝘵. Het voordeel? Niet meer eindeloos scrollen en zoeken naar de perfecte ‘instapaflevering’. Een win voor zowel de maker als de luisteraar.

𝗛𝗼𝘀𝘁 𝗿𝗲𝗰𝗼𝗺𝗺𝗲𝗻𝗱𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻𝘀: als host of podcast kun je binnenkort twee content items uitlichten. Denk aan een playlist, album óf een andere podcast. Voorheen enkel mogelijk met een trailer. De nieuwe functie is ideaal voor uitgeverijen, labels, omroepen en netwerken om nog meer gebruik te maken van zogenaamde crosspromotie.

• 𝗠𝗼𝗻𝗲𝘁𝗶𝘇𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻: de mogelijkheden om extra betaalde content te consumeren worden vergroot met o.a. een Patreon integratie. Tevens is er de mogelijkheid tot een banner bovenaan de show om luisteraars naar jouw extra content te leiden.

Meer lezen? Bekijk hier alle aankondigde functies en tools.

🤝 Podcast transfers: Carice van Houten naar Podimo, Napleiten naar BNR

Streamingplatform Podimo breidt het aanbod uit met een populaire show: de podcast Carice & Halina, van Carice van Houten en Halina Reijn, is nu wekelijks op Podimo te beluisteren. Hiervoor was de show te beluisteren op alle podcast-apps, nu dus enkel achter de betaalmuur.
‘Woensdag beginnen we weer. Wij verhuizen – en hopelijk jullie ook – naar de vrienden van Podimoooo! Geen reclames, lekker luisteren’. Was vorige week hun boodschap op Instagram.
De podcast wordt geproduceerd door De Stroom, het podcastbedrijf van Kees de Koning en Mediahuis.

Tevens was er deze zomer sprake van nog een grote ‘podcast transfer’. BNR Nieuwsradio sleepte de populaire podcast Napleiten binnen. In deze wekelijkse podcast praten misdaadjournalist Wouter Laumans en strafpleiter Christian Flokstra met advocaten en officieren van justitie over geruchtmakende strafzaken. Vanaf september publiceert BNR de podcast via alle podcast-apps.

Noemenswaardig: Napleiten krijgt ook een vaste plek in de programmering van BNR.

Bron: Podimo

 

 

📲 Nieuwe Instagram functie gelanceerd

Afgelopen weken ontving je wellicht uitnodigingen om je aan te sluiten bij het uitzendkanaal van een account dat je al volgt op Instagram. Deze functie biedt een aanvullend platform voor accounts met meer dan 10.000 volgers.

Het is belangrijk om te weten dat, zelfs als je een account al volgt, je je nog steeds apart moet abonneren op hun kanaal. Gelukkig maakt Instagram het mogelijk om je huidige volgers uit te nodigen voor je nieuwe kanaal.

Wanneer je een account begint te volgen, zal elke update van het kanaal direct in je inbox verschijnen als een nieuw bericht. Dit betekent dat je als afzender niet meer afhankelijk bent van het algoritme van Instagram. Je kunt rechtstreeks berichten achterlaten bij je volgers.

Zo startte de Nederlandse artiest MEAU een Instagram Channel genaamd ‘meaumentjes’ (zie hieronder). Hier deelt ze berichten en beelden van achter de schermen en haar nieuwe releases.

De ‘Instagram Channel’ van MEAU

 

 

🏆 Nieuwe opzet Dutch Podcast Awards

De aanmeldingen van de nominaties voor de Dutch Podcast Awards 2023 zijn geopend. Opvallend: dit jaar doen ze veel anders dan voorgaande jaren. Voorheen kon iedereen een podcast nomineren. Vanaf nu kun je uitsluitend als maker, host of uitgeverij je eigen podcast nomineren. Uiteindelijk bepaalt een vakjury de winnaars.

‘Ook zijn de categorieën niet meer thematisch (sport, lifestyle, zakelijk), maar gericht op het ambacht (beste sound design, storytelling, interview).’ schrijft Koos Tervooren namens de jury. ‘In totaal zijn er 13 categorieën, maar 15 awards, want er is nog één publieksprijs en één prijs voor dé podcast van het jaar (ook jury).’ 

Men kan podcasts inzenden via dit formulier. Op 9 oktober maken ze de genomineerden bekend. Tijdens de awardshow op 6 november worden zowel de juryprijzen als de publieksprijs uitgereikt.

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

Voor het eerst luisteren Amerikanen meer naar on-demand audio (zoals podcasts en muziekdiensten) dan naar live, lineaire audio (zoals radio). Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Edison Research.

Amazon en Disney zijn in gesprek over een potentiële samenwerking met ESPN, Disney’s eigen sportkanaal. Het lijkt erop dat Amazon plannen heeft om ESPN’s uitgebreide sportcontent beschikbaar te maken via hun eigen streamingdienst. Er wordt zelfs gespeculeerd over de mogelijkheid dat Amazon aandelen zou nemen in ESPN.

Het klonen van Nederlandse stemmen was tot nu toe behoorlijk lastig. AI-bedrijven als ElevenLabs en Descript bieden al langer laagdrempelige programma’s aan waarmee iedereen kan experimenteren met synthetische stemmen. Deze werkten alleen nog niet in het Nederlands. Tot nu: ElevenLabs heeft het aantal ondersteunde talen flink uitgebreid van acht naar dertig, waaronder het Nederlands (!) Lees er meer over in de Volkskrant. 

Het zat het Noord Nederlands Orkest niet mee als het om hun optreden op Lowlands ging. Tot drie keer toe werd hun optreden door het festival geannuleerd. Maar eindelijk ging het dan door. En hoe. Zie hier hoe het publiek los gaat op de Negende Symfonie van Beethoven. Het volledige optreden staat op YouTube en gaat ook al richting de 100.000 views.

Luistertip: De Zwembadclub. Dit is de nieuwe 7-delige podcastserie van Annegriet Wietsma, maker van De Deventer Mediazaak.

TikTok maakte afgelopen week de Zomerhits van 2023 bekend. Dé populairste zomerhit van 2023 in Nederland is ‘Makeba’ van de Franse Jain (1.4M video’s). Het nummer kreeg een heropleving op TikTok dankzij een door creators bedachte danstrend, die meer bekendheid kreeg toen Bill Hader erop danste in een box. In de top 10 staan ook een viertal Nederlandse zomerhits, waaronder ‘Koekje met je moeder’ van Kalvijn & Guy (25.1K video’s).
Leuk weetje: het #1 nummer wereldwijd ‘If We Ever Broke Up’ is mede geschreven door de Pools-Nederlandse Gia Koka.

Bron: TikTok

Bedankt voor het lezen, tot volgende week!

🖐️🎤