Hi,
Het was een mooie week. Samen met hoogleraar Anne-Mei Thé lanceerden we afgelopen zondag de eerste aflevering van Terwijl je weet, een serie over de mens in dementie.
De eerste aflevering staat online, maakt al veel los (zie hier de reacties) en staat in de hitlijsten op Apple en Spotify.
De nieuwe serie ‘Verborgen Verbanden’ van het Van Abbemuseum, waarvoor wij de marketing en audio ads verzorgen, stond afgelopen zaterdag in NRC, en we verlengden onlangs onze samenwerking met de SER.
Vandaag in de Weekly Wav:
Minder enquêtes, meer echte gesprekken: 5 vragen om aan je luisteraar te stellen.
9 miljoen ‘bezoeken’ op Spotify in mei, hoeveel procent daarvan luistert naar podcasts?
Kan iemand met dementie een podcastserie maken?
Veel leesplezier!
📈 Minder enquêtes, meer echte gesprekken = betere marketing
Je kent het wel.
Je hebt overnacht in een hotel en je krijgt minimaal twee mails met de vraag om een review in te vullen.
Je bent nog aan het bijkomen van een festival of conferentie en je wordt gevraagd een digitale enquête in te vullen.
Allemaal begrijpelijk en logisch vanuit de organisatie, maar als je als marketeer écht het verschil wilt maken moet je weten wat er écht speelt.
Want in veel gevallen komt dit niet naar voren in een digitale enquête.
Laten we een luisteraar van een podcast als voorbeeld nemen.
Om echt te begrijpen wat je luisteraar beweegt en hoe je hem of haar het beste kunt bedienen, moet je de juiste vragen stellen.
Hieronder 5 vragen om aan je luisteraar te stellen.
(tekst gaat verder onder de afbeelding)
Via Robert Katai
💬 5 vragen om aan je luisteraar te stellen
Hier zijn vijf vragen die je inzichten zullen geven die je direct kunt toepassen voor je show.
Ik hoorde de vragen op een conferentie en gebruik ze nog steeds regelmatig.
Je kunt dit eventueel ook toepassen voor je concert(bezoeker), festival of fan.
1. Hoe heb je mijn show ontdekt?
Deze vraag lijkt misschien simpel, maar de antwoorden kunnen je veel leren. Vaak stel je deze vraag om te ontdekken via welke kanalen je show het beste wordt gevonden. Maar ik wil weten hoe jij precies bij mijn show terecht bent gekomen. Was het een tip van een vriend? Wat was jullie gesprek? Waarom besloot je te luisteren? Deze verhalen geven je een beter inzicht in wat écht werkt, buiten de statistieken om.
2. Denk aan een vriend of familielid die deze show leuk zou vinden – en beschrijf die persoon
Dit is een vraag die je veel kan opleveren. Wie zijn ze? Wat doen ze? Waarom zouden ze je show leuk vinden? En hoe zou je luisteraar de show aan hen beschrijven? Deze vraag helpt je te begrijpen hoe je publiek je show ziet en welke aspecten zij als sterk beschouwen. Misschien ontdek je iets verrassends over je eigen show.
3. Wat zou je missen als de show zou stoppen?
Misschien wel de meest interessante vraag: Stel je voor dat je show morgen zou stoppen. Wat zou je luisteraar het meest missen? Deze vraag dwingt je luisteraar om na te denken over wat echt belangrijk voor hem of haar is in jouw show. Het antwoord kan je verrassen. Misschien mist hij of zij een specifieke rubriek, je unieke kijk op onderwerpen of gewoon je stem. Mensen beschrijven ‘verlies’ vaak meer gedetailleerd dan ‘winst’, wat je waardevolle inzichten geeft.
4. Zou je de afleveringen korter of langer maken?
In plaats van de vraag hoe lang je podcastaflevering moet zijn, vraag je je luisteraar wat hij of zij meer of minder wil horen. Willen ze minder uitgebreide zijpaden? Of juist meer diepgang? Deze feedback helpt je om je show concreet te verbeteren.
5. Welke andere podcasts luister je?
Om je show in context te plaatsen, is het belangrijk te weten welke andere podcasts je luisteraar volgt. Welke shows staan nog meer op zijn of haar lijstje? Waarom kiest hij of zij voor jouw show boven andere? Dit geeft je waardevolle informatie over de ‘plek’ van jouw podcast in het mediagebruik van je luisteraar.
📈 9 miljoen bezoeken op Spotify in mei, één vijfde van hen luistert naar podcasts
Meer dan 9 miljoen personen in Nederland hebben in mei Spotify bezocht.
Dat blijkt uit nieuw onderzoek van GfK.
Van alle personen die Spotify bezoeken heeft een-op-de-vijf ook naar podcasts geluisterd (1,7 miljoen personen).
Het percentage podcastluisteraars ligt onder 25-34 jarigen het hoogst met een kwart (25%).
Ook 35-49 jarigen luisteren relatief vaak naar podcasts via het platform (23%).
Bekijk hier het onderzoek van GfK.
🎙️ Kan iemand met dementie een podcastserie maken?
Reclamemaker Joeri Bakker deed het, samen met journalist Max Boogaard.
Sinds Joeri dementie heeft ervaart hij hoe mensen hem anders gaan behandelen, hem confronterend vinden en uit de weg gaan. Ze gaan harder praten en duidelijker articuleren, alsof hij een klein kind is.
Joeri wil het stigma rond dementie doorbreken. Eerder reisde hij door het land en vertelde over zijn ervaringen.
“Je zag het ongeloof bij het publiek. Is deze man niet veel te goed om dementie te hebben?”
Aan eigen denkbeelden werd niet getwijfeld. Joeri was ook te zien in de serie ‘Thuis op Zuid’ van Adelheid Roosen en Hugo Borst en de documentaire ‘Human Forever’ van Teun Toebes en Jonathan de Jong.
En nu is er de vierdelige podcastserie.
Aan de hand van de opnames van gesprekken, gemaakt door Joeri, komt Max Boogaard in deze serie zijn eigen angsten rondom dementie onder ogen.
Hij duikt steeds dieper in deze verborgen wereld, gaat het gesprek aan met verschillende denkers en doeners, zoals Anne-Mei The, Jim van Os en Erik Scherder – en beland uiteindelijk ook zelf als logé in een verpleeghuis.
“Een ervaring die ik totaal had onderschat maar mij voor het leven zal tekenen.”, aldus Max Boogaard.
De eerste aflevering van ‘Terwijl je weet’ is nu te beluisteren in je favoriete podcast-app.
📌 Lees-, luister-, en kijktips.
Spotify weet dat het goud in handen heeft met ‘Spotify Wrapped’. Mensen reageren er enthousiast op en delen het massaal op social media. Een betere reclame voor je app is er niet. Nu komt het met iets nieuws: My Spotify, en dat is eigenlijk een Wrapped die je elke dag kunt bekijken. Lees er hier meer over.
TikTok lijkt zich voor te bereiden om te investeren in muziekcatalogi, dit blijkt uit vacatures van TikTok die zijn opgemerkt door Music Business Worldwide. Lees het hier.
Wat zijn de meest invloedrijke podcasts ter wereld? Journalist Nicholas Quah brengt het mooi in kaart. Hier te lezen op Vulture.
Luistertip: De Franse Chansons playlist. Vanavond speelt het Nederlands elftal tegen Frankrijk. Een aantal jaren geleden startte ik met een playlist voor de Tour de France, inmiddels is het bredere Franse Chansons playlist met meer dan 10.000 volgers. Beluister de playlist hier op Spotify 🇫🇷
Vind je deze nieuwsbrief interessant?
🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn voor meer nieuws, artikelen en tips.
📖 Vind hier alle artikelen over streaming, podcasting en marketing.
📩 Wil je reageren, heb je een tip of een vraag? Stuur me gerust een berichtje d.m.v. een reactie op deze mail.
Run IRL ads as easily as PPC
AdQuick unlocks the benefits of Out Of Home (OOH) advertising in a way no one else has. Approaching the problem with eyes to performance, created for marketers with the engineering excellence you’ve come to expect for the internet.
Marketers agree OOH is one of the best ways for building brand awareness, reaching new customers, and reinforcing your brand message. It’s just been difficult to scale. But with AdQuick, you can plan, deploy and measure campaigns as easily as digital ads, making them a no-brainer to add to your team’s toolbox.
You can learn more at AdQuick.com