Vroeger wilde ik altijd een bekende dj of gitarist worden.
Dat lukte niet.
Sterker nog, ik schopte het niet verder dan de pauze-dj in het plaatselijke jongerencentrum.
Op een blokkenschema van een prominent festival verscheen ik dan ook nooit.
Wel ging ik werken achter de schermen in de wereld van marketing, media en entertainment en help ik al meer dan tien jaar artiesten, playlists, podcasts en merken.
En in deze hoedanigheid verschijn ik dan als nog af en toe in een blokkenschema.
Dit keer een bijzondere.
Ik sta namelijk op het tweedaagse internationale podcastfestival van De Standaard.
Verder in het blokkenschema vind je de volgende namen 😉
Pepijn Lanen (De Jeugd van Tegenwoordig, V4der), Joe Bergan (YouTube, Ex-NBC), Atze de Vrieze & Timo Pisart (3voor12 / Blauwe M&M’s), Avery Trufelman (99% Invisible), Michael Safi (The Guardian) en Anthony Baxter (BBC).
Bekijk hier de intro van mijn sessie.
Hoe deze historische podcastserie over een opera een hit werd 📈
Een van de grootste hits van dit jaar is de podcastserie Jan van Leiden en het einde der tijden.
Met Spot On verzorgden we de marketing en promotie van de serie.
De podcastserie Jan van Leiden en het einde der tijden trok veel luisteraars en genereerde een enorm bereik voor de opera: J.S. Bach – De Apocalyps.
De serie kwam zelfs op #1 op zowel Spotify als Apple in Nederland. En niet alleen in Nederland werd het een hit.
Hoe hebben we dit voor elkaar gekregen?
De uitdaging
De opera vertelt het waargebeurde verhaal van de Nederlander Jan van Leiden. Deze acteur, kroegbaas en kleermaker werd in de 16e eeuw leider van een beweging die de apocalyps verkondigde; de ondergang van de wereld was volgens hem nabij.
In het Duitse Münster stichtte hij in 1531 een heilstaat die snel radicaliseerde tot een dictatuur.
De opera volgt Jan van zijn aanvankelijke bevlogenheid, via zijn even flamboyante als meedogenloze koningschap tot aan zijn laatste biecht in een dodencel.
De uitdaging vanuit OPERA2DAY 👇
Oplossing
Een meeslepende, verhalende podcastserie die verbonden is aan de opera in combinatie een uitgebreid marketingplan.
Over Jan van Leiden en de podcastserie
Het verhaal werd door podcastmaker Max Boogaard gereconstrueerd in samenwerking met Serge van Veggel, de regisseur van de voorstelling en artistiek leider van OPERA2DAY.
De podcastserie belicht niet alleen het historische aspect, maar plaatste Jan van Leidens radicalisering ook in een bredere context met actuele relevantie.
De podcastserie als medium voor inhoudelijke verhalen
Het medium podcasting biedt de ruimte om complexe en diepgaande verhalen te vertellen. Dit in tegenstelling tot sociale media, waar de tijd en ruimte beperkt zijn, kunnen podcastseries zoals Jan van Leiden en het einde der tijden luisteraars volledig onderdompelen in het verhaal.
De zoektocht naar het verhaal van Jan van Leiden
In ‘Jan van Leiden en het einde der tijden’ gaat podcastmaker Max Boogaard op zoek naar de geschiedenis van deze intrigerende figuur. Hij sprak met diverse experts die het fenomeen van radicalisering en de eeuwige menselijke fascinatie voor apocalyptische voorspellingen toelichtten.
Dit maakte de podcastserie niet alleen een boeiend historisch verhaal, maar ook een relevant commentaar op hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen.
Max neemt je direct vanaf het eerste moment mee, het is persoonlijk.
Bovenal was er een sterke link tussen de podcastserie en de opera.
De impact van de podcastserie
De podcastserie ging viraal dankzij samenwerkingen met onder meer Spotify en Apple.
Interviews en lovende recensies in nationale en regionale media volgden snel.
Tevens waren er veel reacties op social media, zoals deze:
Resultaten in cijfers:
200.000+ beluisteringen
#1 in de Spotify NL Chart
#1 in de Apple Podcasts NL Chart
Top 20 Apple Podcasts in Duitsland (categorie: Geschiedenis)
4,7/5 gemiddelde score op Apple Podcasts en Spotify (400+ recensies)
Meer dan 1 miljoen mensen bereikt met de volledige campagne
Vertaald naar het Duits door middel van AI
Wegens het succes in Nederland is de podcastserie vertaald naar het Duits door middel van AI. Het is geen toeval dat er is gekozen voor Duits:
De voorstelling werd namelijk drie keer uitgevoerd in Duitsland: in mei in Münster, en in juni twee keer in Leipzig.
Ook in Duitsland kwam de serie in een hitlijst terecht, nl. Top 20 Geschiedenis op Apple.
Samenwerking en productie
Max Boogaard produceerde de podcastserie voor OPERA2DAY. Spot On verzorgde de marketing en promotie van de podcastserie.
📌 Lees-, luister-, en kijktips.
Luistertip: Black Box. Door Apple uitgeroepen tot een van de beste podcasts van 2024. Deze podcastserie van The Guardian-journalist Michael Safi en zijn producer Joshua Kelly duikt in de wereld van AI.
Ik citeer De Standaard:
‘Black Box doet niet alleen uitmuntend uit de doeken waar artificiële intelligentie ‘plots’ vandaan komt en hoe niemand eigenlijk écht goed weet hoe het werkt. De podcast laat ook een leger superboeiende ervaringsdeskundigen aan het woord. Zoals Geoffrey Hinton, de peetvader van AI, die vorig jaar liet optekenen dat het niet langer ondenkbaar is dat AI de mens ooit zal uitroeien’.
Luister Black Box gratis op Apple of Spotify.
Dit is de potentiële waarde van Netflix Advertising in Nederland. Menno van der Steen van SilverLabs analyseert wat een advertentiemodel op Netflix kan opleveren. Waarom is dit er nog niet in Nederland? Lees zijn analyse hier op Adformatie (gratis).
Had ik al verteld over dat Podcastfestival in Oostende? Bekijk vooral even hun website (mooi!) en het gehele programma.
Vind je deze nieuwsbrief interessant?
🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn voor meer nieuws, artikelen en tips.
 📈 Lees hier alle andere nieuwsbrieven, podcast tips en artikelen.
📩 Wil je reageren, heb je een tip of een vraag? Stuur me gerust een berichtje d.m.v. een reactie op deze mail.
The Daily Newsletter for Intellectually Curious Readers
We scour 100+ sources daily
Read by CEOs, scientists, business owners and more
3.5 million subscribers