Hi,

Welkom bij de nieuwe Weekly Wav.

Vandaag is het Wereld Radiodag, maar daar gaan we het niet over hebben.

Wel in deze editie: Wie waren de winnaars van de Super Bowl? En wat kost zo’n commercial? En een artikel over Spotify dat nu al de #2 grootste aanbieder van luisterboeken is.

Veel leesplezier!

 🏈 De werkelijke winnaars van de Super Bowl

De Kansas City Chiefs verdedigden afgelopen weekend met succes hun Super Bowl-titel.

Toch waren er meerdere winnaars van de avond.

Allereerst Beyoncé en haar marketing masterclass.

Zij kondigde door middel van een snelle tweetrapsraket haar nieuwe album aan en lanceerde twee songs.

Maar dit was niet het meeste opvallende aan de aankondiging.

Beyoncé slaat namelijk een nieuwe weg in. Waar ze zich normaliter beweegt tussen R&B, pop, hip-hop, disco en soul, slaat ze nu af richting country. En dat is natuurlijk even wennen voor de fans.

Wanneer je een dergelijke ‘pivot’ maakt als artiest moet je dat goed aankondigen.

Dat laatste deed ze tijdens de Superbowl. Maar, stiekem begon het al vorige week, tijdens de Grammy’s. Daar verscheen ze namelijk al in Western stijl:

Beyonce in Western stijl bij de Grammy’s afgelopen week [Getty Images]

En toen plots, een aantal dagen later, tijdens de Super Bowl, de commercial van 1 ½ minuut.

In de commercial zit ze samen met comedian Tony Hale te brainstomen over de manieren waarop ze het internet kan ‘breken’. Ze lanceert haar versie van Barbie genaamd Barbey, een AI-versie van haarzelf (BeyoncAI), en tot slot probeert ze een ruimteshow te geven in een poging viral te gaan.

Alle pogingen mislukken, waarna de spot afsluit met Beyoncés oproep: “Okay they ready, drop the new music!”

Op dat moment verschijnen er twee nieuwe songs op alle streaming-apps, en staat ze op #1 in de grootste Country playlist van Spotify.

Wie had dat gedacht?

Klik op de video voor de Super Bowl commercial van Beyoncé op YouTube – Bron: Verizon

Wat heeft de commercial Beyoncé gekost? 

Om de spot van 45 seconden uit te zenden betaal je waarschijnlijk meer dan 10 miljoen Amerikaanse dollar. Dit is nog zonder productiekosten.

Toch heeft de popster ook dit weer slim aangepakt. Waarom? Het is een commercial van de internetprovider Verizon.

Terwijl ze in het populairste reclameblok van het jaar haar album aankondigde, betaalde Beyoncé niets. Integendeel, ze kreeg volgens de Volkskrant naar verluid 30 miljoen dollar voor deze commercial.

De prijs voor een spot van 30-seconden – Bron: The Wall Street Journal

Naast Beyoncé was er nog een andere winnaar

Geen artiest, maar een app:

Duolingo.

Deze populaire taalonderwijs-app adverteerde vannacht tijdens het mega-event. In de kern is dat niet heel boeiend, behalve dat het veel geld kost.

Maar wat was vooral wél opvallend aan hun advertentie? Het was verreweg de kortste commercial van de avond.

De totale duur van de videospot? 5 seconden.

De ultrakorte video werd getoond aan kijkers in o.a. New York, Chicago en Los Angeles.

Groot in beeld was de uil, de mascotte van Duolingo die een scheet laat met een ultrakorte boodschap “do your duolingo”.

Tekst gaat door onder de commercial van Duolingo

De 5 seconden commercial van Duolingo (zonder geluid)

Deze “Butt-ception” is een knipoog naar de widget die afgelopen jaar al viral ging op het internet.

Tevens is de boodschap “do you duolingo” herkenbaar voor Duolingo-gebruikers, omdat de app veelvuldig gebruik maakt van pushmeldingen.

Maar, hier bleef het niet bij.

In specifieke steden waar de commercial werd uitgezonden ontvingen Duolingo app-gebruikers precies rond de tijd van de commercial een pushmelding van Duolingo.

De boodschap van de pushmelding: “No buts, do a lesson now.”

Wereldwijd is deze campagne inmiddels opgepikt door honderden sites.

Een ultrakorte advertentie met enorm veel bereik. Geniaal 👏

Steve Jobs zou zeggen: “It’s creativity, it’s not media budget”.

Afbeelding door kataivisuals | Klik op de afbeelding voor de Linkedin post

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

Spotify is nu al de #2 grootste aanbieder van luisterboeken ter wereld. Dat maakte de streamingservice (of moet ik zeggen entertainment-app) afgelopen week bekend. Afgelopen jaar startte Spotify met het aanbieden van luisterboeken in de UK, Australië en de VS. Lees hier het volledige artikel op TechCrunch.

Hoe zet je een podcast op YouTube? Lees hier hoe je eenvoudig podcasts met alleen audio distribueert op YouTube.

Disney gebruikt een nieuwe tool die AI bevat om de stemming te peilen van de serie die de kijker op heeft staan. Met die informatie kan streamingdienst Disney+ de kijker ‘relevantere advertenties voorschotelen’. Lees hier het artikel op Adformatie.

Vind je dit een interessante nieuwsbrief?

🔗 Voeg me dan toe op LinkedIn voor meer.

📩 Wil je adverteren of een vacature plaatsen die zichtbaar is voor meer dan 500 mensen in de creatieve industrie? Stuur me een mail op: stansteeghs@gmail.com 

📚 Alle artikelen over streaming, podcasting en marketing lees je hier.