Je zit vrijdagochtend thuis te werken. Laptop open, koffie erbij, en je probeert in het werkritme te komen.
Maar de perfecte muziek ontbreekt.
Je scrolt door je Spotify-bibliotheek, je favorieten, maar niets lijkt écht te passen bij dit moment.
Lichte keuzestress.
Herkenbaar?
Spotify heeft er een nieuwe functie voor uitgerold: de AI Playlist.
En er komen meer interessante functies aan.
Dit en meer in deze Weekly Wav.
Veel leesplezier!
🟢 Deze 3 aankomende Spotify-features veranderen je luistergedrag
De AI Playlist
Deze functie helpt je binnen seconden een op maat gemaakte playlist samen te stellen.
Het enige wat je hoeft te doen, is een omschrijving typen zoals “energetic beats to power through my workday” of “classical music for creative thinking” en AI doet de rest.
Met een paar stappen in de app stelt Spotify met behulp van AI een lijst van 30 nummers samen die – volgens Spotify – aansluiten bij je activiteit of sfeer.
Niet tevreden? Je kunt de playlist vervolgens aanpassen d.m.v. prompts.
Het werkt als een soort chatbot.
De streamingdienst testte de functie eerder al in de bèta in de UK en Australië. Nu wordt het verder uitgerold in de Verenigde Staten, Canada, Ierland en Nieuw-Zeeland.
Waarom rolt Spotify deze AI Playlist uit?
Meer betrokkenheid: Spotify maakt de app interactiever, dat deed het al met onder meer video. Nu moet je als gebruiker zelf input leveren.
Meer inzicht. Tevens weet Spotify meer over je behoeften, voorkeuren en activiteiten. De prompts komen namelijk vanuit de gebruikers. Dit is waardevolle informatie voor het bedrijf.
Minder keuzestress, muziek op maat: Als je geen tijd hebt om de juiste playlist te vinden, creëert deze functie er eentje voor jou, zelfs voor de meest specifieke momenten. De AI Playlist functie biedt op papier muziek die past bij je activiteit of sfeer.
Hoe ziet dat eruit? Op LinkedIn heb ik een video geplaatst. Je bekijkt de video hier.
Zodra het in Nederland beschikbaar is lees je het uiteraard hier.
In-appberichten
Ben je enthousiast over een album, nummer of een podcastaflevering?
Grote kans dat je het deelt met een bekende.
Nóg een grotere kans dat je het Spotify-linkje deelt via Instagram Stories of WhatsApp.
Binnenkort hoeft dat laatste misschien niet meer.
Spotify is aan de achterkant bezig met een nieuwe functie: het sturen van berichten binnen de Spotify app.
Dat is te zien in de zogenaamde app strings van Spotify.
De app strings zijn de tekstuele elementen die in de app verschijnen, zoals buttons, notificaties en het menu.
Een album of podcastserie delen?
Binnenkort hoef je daarvoor niet meer de app uit.
Fun fact: zo’n 9 jaar geleden was dit al mogelijk, maar de functie is destijds verwijderd.
In 2015 zag het er zo uit:
Screenshot van Spotify in 2015 (via Michael Brandvold)
Een Shazam functie?
In 2018 nam Apple de populaire muziekherkenningsapp Shazam over, wat zorgde voor een strategisch voordeel in de wereld van muziekherkenning en het ontdekken van muziek.
Tot op heden heeft Spotify geen vergelijkbare functie uitgebracht, maar daar lijkt binnenkort verandering in te komen.
Spotify werkt namelijk aan een eigen muziekherkenningsapp functie, wat een directe concurrentie met Shazam zou kunnen betekenen.
Deze nieuwe feature zou gebruikers in staat stellen om muziek te herkennen en direct toe te voegen aan hun playlists.
🆕 Spotify x Podcasting: updates in de app
Upload je een podcastaflevering via Spotify for Podcasters met daarin een adverteerder of andere commerciële boodschap?
Dan kun je dat vanaf nu aangeven.
Voor de luisteraar en kijker is het vervolgens te zien bij de betreffende aflevering:
ℹ️ Includes promotional content
Zo ziet dat er dan uit:
Upload je een video naar Spotify en wil je een thumbnail toevoegen?
Dan moet dat vanaf nu in de 16 9 verhouding (widescreen).
Ook hier is weer duidelijk:
Spotify lijkt steeds meer de concurrentie aan te gaan met YouTube.
Sterker nog:
Spotify verwacht dit jaar meer dan 2 miljard dollar aan advertentie-inkomsten binnen te slepen. Een groei van 13% ten opzichte van afgelopen jaar.
📌 Lees-, luister-, en kijktips.
Volgens nieuw onderzoek van Voxtopica beschouwt 85% van de geregistreerde Amerikaanse kiezers het medium podcasting als een meer betrouwbare bron dan andere media. Je leest hier het onderzoek met andere interessante resultaten.
Videostreamingdiensten met reclame kunnen in Nederland 1,5 miljoen personen bereiken. Volgens GfK hebben de drie streamingdiensten met een reclame-abonnement in Nederland – Videoland, HBO Max en SkyShowtime – samen met Disney+ (dat binnenkort start met advertenties op streaming) een advertentiebereik van anderhalf miljoen personen. Dit schrijft Maarten Hafkamp in Adformatie.
Podcast case: Hoe deze historische podcastserie over kroegbaas Jan van Leiden op #1 kwam in Spotify.
Volkskrant Magazine – het boek. Al 25 jaar kijken duizenden mensen elke zaterdagochtend uit naar dit magazine. Niet alleen vanwege de geroemde en vaak bekroonde covers maar ook vanwege de interviews waarover het hele weekend en de dagen erna gesproken wordt. Het is een instituut. Vanwege het jubileum verschijnt 4 oktober het Volkskrant Magazine – het boek in een prachtige fullcolouruitgave met spraakmakende covers en interviews. Ik mocht het inzien en het is echt een aanrader.
Vrijdag 4 oktober is de Dag van de Audio van Adformatie. Ik ben er te gast, samen met onder meer Marc Adriani (Hoofdredacteur BNR), Mandy van der Wal (Audiohuis) en Titus van Dijk (Tonny Media). Bekijk hier het programma.
Vind je deze nieuwsbrief interessant?
🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn voor meer nieuws, artikelen en tips.
📈 Lees hier alle andere nieuwsbrieven en artikelen.
📩 Wil je reageren, heb je een tip of een vraag? Stuur me gerust een berichtje d.m.v. een reactie op deze mail.
🦾 Master AI & ChatGPT for FREE in just 3 hours 🤯
1 Million+ people have attended, and are RAVING about this AI Workshop.
Don’t believe us? Attend it for free and see it for yourself.
Save your spot here. (100 free spots only)
Highly Recommended: 🚀
Join this 3-hour Power-Packed Masterclass worth $399 for absolutely free and learn 20+ AI tools to become 10x better & faster at what you do
👉Save your seat now (FREE for First 100)
🗓️ Tomorrow | ⏱️ 10 AM EST
In this Masterclass, you’ll learn how to:
🚀 Do quick excel analysis & make AI-powered PPTs
🚀 Build your own personal AI assistant to save 10+ hours
🚀 Become an expert at prompting & learn 20+ AI tools
🚀 Research faster & make your life a lot simpler & more…
👉 Register here (Offer valid for First 100 people only)🎁