Wat is Airchat – de nieuwe app uit Silicon Valley?
De Airchat app is plots de nieuwe obsessie van Silicon Valley.
Wat is Airchat precies?
Airchat is een nieuwe app uit Silicon Valley die de feed van Twitter combineert met het audio-first format van Clubhouse. Gebruikers zien een minimalistische feed van tekstblokken, die eigenlijk transcripties van audioberichten zijn, en kunnen eenvoudig door audioberichten navigeren door op een knop te drukken.
Is het helemaal nieuw? Het antwoord is: Nee. De app was vorig jaar al beschikbaar, maar is na een flinke metamorfose eerder deze week weer op iOS en Android gezet.
Afgelopen weekend moest Naval Ravikant, medeoprichter van Airchat, de aanmeldingen voor zijn app tijdelijk stopzetten.
Na een recente update op vrijdag werd Airchat onmiddellijk overspoeld door mensen die deze nieuwste trend wilden uitproberen. Ravikant had enkele gebruikers onbeperkte uitnodigingen gegeven om met vrienden te delen, wat leidde tot een “onverwachte” toestroom van nieuwe gebruikers.
Belangrijke kenmerken van Airchat:
Feed en Audio: Airchat integreert sociale media met realtime audio-interactie.
Navigatie: Automatische overgang van het ene naar het andere audiobericht, met een handmatige pauze/knop.
Interactiviteit: Gebruikers kunnen audioberichten plaatsen door de audio/video-knop onderaan de app ingedrukt te houden, te spreken en los te laten.
Publicatie en aanpassingen: Audioberichten worden direct gepubliceerd na loslaten van de knop, met een optie voor verwijdering. De afspeelsnelheid is standaard verdubbeld (2x normale snelheid), maar dit kan handmatig aangepast worden.
Ontwikkeling en financiering:
De app, oorspronkelijk gelanceerd zonder veel aandacht, is nieuw leven ingeblazen door Ravikant samen met Brian Norgard, voormalig Chief Product Officer bij Tinder. De financiering kwam vooral van Ravikant’s eigen fonds en Jeff Fagnan, met een extra bijdrage van Sam Altman van OpenAI.
Gebruik van AI en interacties op het platform:
De AI van Airchat zorgt voor snelle en accurate transcripties van de audioberichten. De app trekt voornamelijk tech-enthousiastelingen en early adopters, en er is veel interactie over onderwerpen als Bitcoin.
Privacy, monetisation en moderatie:
Ravikant benadrukt dat de stemgegevens van gebruikers niet gebruikt zullen worden voor het trainen van grote taalmodellen of verkocht aan andere bedrijven. De plannen voor het verdienen aan de app zijn nog onduidelijk, hoewel het format geschikt lijkt voor audio-advertenties. Contentmoderatie blijft een uitdaging; gebruikers kunnen anderen dempen of blokkeren, maar dit systeem pakt niet alle problemen aan rond schadelijke content of misinformatie.
Vind je dit interessant? Schrijf je gratis in voor de Weekly Wav en ontvang iedere week een mail met nieuws en tips over streaming, podcasting en marketing.
Waarschijnlijk Wil je adverteren met digital audio? Neem dan een kijkje op de website van Spot On.