Hi,
Het zal je niet ontgaan zijn. Spotify Wrapped staat klaar in je app.
Inmiddels hebben veel bedrijven een variant bedacht op dit jaaroverzicht.
Spotify was niet de eerste (Strava deed het al in 2013), maar wel veruit de meest succesvolle.
In 2019 optimaliseerde Spotify het jaaroverzicht voor onder meer Instagram. Toen ging het pas écht viral.
Waarom is Spotify Wrapped voor bedrijven de heilige graal?
Gebruikers kijken vrijwillig naar een lange, interactieve Spotify-commercial
Ze delen het massaal met vrienden, familie en collega’s
Niet-gebruikers krijgen FOMO (“Dit wil ik volgend jaar ook!”). Huidige abonnees zien waarom ze bij Spotify zitten (en niet bij Apple Music)
Het komt ieder jaar terug (recurring = goud in streaming)
Maar misschien nog belangrijker: muziek is voor veel mensen ook identiteit.
Je favoriete artiesten zeggen vaak iets over wie je bent. Spotify geeft je een perfect moment om dat te delen.
“Kijk, ik luister naar indierock!” of “Ja, ik ben BRAT!” Het is een statement over wie je bent.
Afbeelding: De Top 10 meest gestreamde podcasts op Spotify in Nederland in 2024 (Bron: Spotify persbericht)
Spotify for Podcasters
Sinds enkele jaren rolt Spotify ook jaaroverzichten uit voor podcasters.
Voor shows is het hét moment om hun luisteraars centraal te stellen. “Wie zit er bij onze 1% topluisteraars? Laat een reactie achter in de comments”.
Net als muziek zegt je podcast-smaak vaak iets over wie je bent. Of je nu naar de Zelfspodcast, zelfhulp podcasts, De Machine of voetbalanalyses luistert – het plaatst je in een community van gelijkgestemden.
Spotify Wrapped geeft je een perfect moment om te laten zien waar jij bij hoort.
Maar, het Spotify Wrapped concept is niet voor ieder bedrijf een goed idee.
Stel je voor: een jaaroverzicht van Netflix.
“Je keek dit jaar naar Stranger Things!” – dat is saai.
Waarom? Series kijk je vaak maar één keer. Het aantal kijkminuten of hoe vaak je iets terugkijkt (zoals bij muziek) is hier veel minder relevant. De hoeveelheid aan data maakt het bij Spotify juist interessant.
Een Thuisbezorgd jaaroverzicht (“Je bestelde 87 keer een pizza quattro stagioni”) klinkt minder feestelijk.
Rabobank probeerde het vorig jaar ook. De ‘Rabobank Terugblik’ laat zien hoeveel je hebt uitgegeven. Niet bepaald het feel-good moment zoals Spotify dat wel creëert.
Hoe moet je het wel doen?
Maak data persoonlijk
Zorg dat men het écht wil delen
Creëer FOMO bij niet-gebruikers
Focus op waarde voor bestaande gebruikers
Relevantie is essentieel (december = reflectietijd)
📌 Lees-, luister-, en kijktips.
Google en Spotify slaan de handen ineen voor Spotify Wrapped. In enkele landen is gisteren de Spotify Wrapped AI podcast uitgerold. Een soort podcast over jouw muzikale jaar: “The personalised podcast features the two AI hosts from NotebookLM “unwrapping” your year in music. They dive into your favorite tracks and artists, and explore the way your music taste evolved throughout 2024.” Lees er hier meer over.
Wat zijn de social media trends voor 2025? Fingerspitz zet ze op een rijtje. Klik hier voor het overzicht.
Mijn post over de marketing van Disney tijdens Ajax – PSV heeft bijna 50.000 mensen bereikt op LinkedIn.
Get Your Team Booked on 3.8 Million Podcasts Automatically
The best way to advertise isn’t Meta or Google – it’s appearing on podcasts your customers love.
PodPitch.com automates thousands of weekly emails for you, pitching your team as ideal guests.
Big brands like Feastables use PodPitch.com instead of expensive PR agencies.