416% groei voor podcastserie Het Vriendenloterij Fonds

Een mooie verhalende podcastserie, maar een groot en onoverzichtelijk aanbod. Hoe krijg je de serie onder de aandacht in al dat podcastgeweld?

“Spot On speelde een cruciale rol voor Stichting DOEN door luisteraars te genereren voor onze podcastserie ‘Wij zijn kunstenaar’. Door de inzet van Spot On zijn we prominenter zichtbaar geworden in podcast apps, wat resulteerde in een groei van ons luisteraarsbestand. De samenwerking kenmerkte zich door prettige gesprekken en het geduld. We waarderen de inzet van Spot On en geven een aanbevelingsscore van 8/10. Dank voor de samenwerking!”

Rolinda Ferron

Communications Manager, Stichting DOEN / Het Vriendenloterij Fonds

Aanpak

Zichtbaarheid is de sleutel tot beluisterd worden. Dat is het uitgangspunt van de campagne voor “Wij zijn kunstenaar”, de podcastserie van Het Vriendenloterij Fonds / Stichting DOEN. 38% van podcastluisteraars besluit immers pas in de podcast app waar ze naar gaan luisteren!

Op basis van een data-analyse hebben we bepaald welke podcast-apps het best aansluiten bij de doelgroep van de podcastserie.

Vervolgens is de campagne vormgegeven. We maakten hierin onderscheid tussen could-haves en should-haves om geen tijd te verliezen. Met een duidelijke prioritering is voor alle betrokkenen direct duidelijk waar de focus ligt.

De campagneperiode is een nauwe samenwerking tussen Spot On en Het Vriendenloterij Fonds. 

Door monitoring en rapportage houden we in de gaten waar en hoe lang de serie wordt beluisterd, én natuurlijk hoeveel downloads dat concreet oplevert! 

 

wij-zijn-kunstenaar-spot-on-2-podcastmarketing

De podcastserie op #1 uitgelicht op Spotify in de categorie ‘Uit de kunst!’

wij-zijn-kunstenaar-spot-on-4-podcastmarketing

De podcastserie op #3 uitgelicht op Apple Podcasts in de categorie ‘Nieuw en noemenswaardig’

Impact

Zichtbaarheid: Prominent zichtbaar op de grootste podcast-apps van Nederland, waaronder Spotify, Apple Podcasts, Deezer en lovende recensie in NRC.

Campagnebereik: 300.000

Groei in aantal beluisteringen: 416%

Charts: Top 20 in de categorie Kunst / Maatschappij, Top 200 op Apple

Je podcast een boost geven?

We helpen maximaal 12 podcasts per jaar om door te groeien in het aantal downloads. Bekijk hieronder onze werkwijze en neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking, dan besluiten we daarna of we een goede match zijn. Tot dan!

1. Audit

Na een kennismaking maakt Spot On een scan van je podcastserie. Op basis van de resultaten besluiten we of Spot On de juiste partij is om het project kracht bij te zetten. 

2. Plan

In het plan worden verschillende opties uiteengezet. Samen besluiten we welke kanalen we inzetten om zo effectief mogelijk te zorgen voor meer downloads.

3. Actie

De overeengekomen acties worden uitgevoerd. Dit is bijvoorbeeld seo-optimalisatie, een social media campagne of een Spotify advertentiecampagne. 

4. Rapport

Het resultaat uit de acties wordt gedurende de campagneperiode helder gerapporteerd. Daarnaast volgt na de campagne-periode altijd een eindrapportage.

Contact met Spot on