Hi,

Het is de tijd van de jaarlijstjes.

En ook dit jaar blijkt: True Crime is een van de populairste podcast-genres.

Maar voor commerciële partijen is er een uitdaging met het genre True Crime:

De meeste series stoppen na 6 tot 8 afleveringen.

Afgelopen weken luisterde ik een aantal afleveringen van de Kill List (een aanrader!), een serie die bovenstaande uitdaging op een tactische manier oplost.

De strategie

De makers van Kill List pakken het anders aan dan reguliere True Crime series.

Wel beginnen ze met een klassieke true crime verhaallijn: journalist Carl Miller krijgt een database met 175 potentiële moordslachtoffers in handen. Een verhaal dat nu speelt, met levensechte gevolgen.

Maar, in plaats van te stoppen na de ontknoping, schakelen ze door naar een nieuw format: elke aflevering vertelt het verhaal achter één naam op de lijst.

Waarom dit zo slim is van de uitgever

Voor commerciële partijen zijn zogenaamde ‘limited series’ met 6 tot 8 afleveringen lastig. Bij de NPO of VRT is er nog wel eens budget voor een eindig verhaal, maar voor onafhankelijke makers of commerciële uitgevers is het een uitdaging:

De productiekosten zijn hoog

Publiek verdwijnt na de laatste aflevering

Beperkte tijd om je investering terug te verdienen (podcasting is een medium voor de lange adem)

Kill List lost dit op door na zes afleveringen te transformeren naar een doorlopende serie.

Zo behouden ze:

Hun opgebouwde publiek

Advertentie-inkomsten

Relevantie voor pers en media

Momentum op de hitlijsten

Het format

De eerste zes afleveringen vertellen één verhaal: de zoektocht naar de slachtoffers. Pure true crime, met een duidelijk einde. Daarna wordt elke aflevering een op zichzelf staand verhaal.

Perfect voor nieuwe luisteraars én trouwe fans.

De les voor marketeers, podcast- en mediamakers?

Natuurlijk heeft niet iedereen het budget van een grote productiemaatschappij. Maar het principe is toepasbaar voor elke show:

Begin met een sterke verhaallijn die luisteraars trekt

Bouw daaromheen een format dat je kunt blijven maken

Zorg dat nieuwe luisteraars (en media) elk moment kunnen instappen

Consistentie = retentie

Vier dominante mediaspelers in Nederland

Onlangs schreef ik hier over de nieuwe big five in podcastland.

Kijken we een niveau hoger, naar alle mediaspelers, dan zie je dat er bijna een Big Four ontstaat.

DPG Media wil namelijk RTL overnemen. Het prijskaartje? €1,1 miljard.

Als de deal doorgaat, ontstaat er voor het eerst een commerciële partij die groter is dan de NPO.

De afgelopen twee decennia consolideerde de Nederlandse mediasector steeds verder:

De Belgische uitgevers DPG Media en Mediahuis namen bijna alle landelijke en regionale dagbladen over

John de Mol stapte in de televisiewereld met belangen in RTL Nederland en SBS Nederland

DPG en Mediahuis voegden tijdschriften en radiozenders toe aan hun portfolio

Bron: FD – Het Financieele Dagblad

Wat dit betekent?

De mededingingsautoriteit ACM onderzoekt momenteel de overname. Een eerder plan, waarbij RTL Talpa wilde overnemen, kreeg in 2023 geen groen licht.

Na de geplande overname van RTL zullen de Nederlandse media vrijwel geheel in handen zijn van vier grote partijen: DPG Media, NPO, Talpa Network en Mediahuis.

Deze zelfde beweging zie je in de muziekindustrie. Kleinere partijen worden worden geacquireerd door de majors.

Zo is Universal Music Group van plan Downtown Music over te nemen, dit inclusief grote partijen als CDBaby, Songtrust en het Nederlandse FUGA.

Laatstgenoemde bedrijf, FUGA, zit in een grachtenpand aan de Prinsengracht in Amsterdam.

Wat doen ze?

In de kern verzorgt FUGA de technologie die ervoor zorgt dat muziek van labels en artiesten op alle platforms terecht komt: van Spotify tot TikTok. Het is een technische motor aan de achterkant van de muziekindustrie. Enorm veel artiesten en labels zijn aangesloten op deze motor. FUGA vertegenwoordigt hierdoor behoorlijk veel marktaandeel.

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

Billie Eillish en Drake zijn fan van deze Nederlandse artiesten.

44% van de nachtelijke Podimo-luisteraars kiest voor True Crime & Mysteries. Veel mensen luisteren nl. naar deze genres voor het slapen. Het bedrijf deelt cijfers in het Podcast Trend Report over ons luistergedrag in 2024. Ik heb die voor de Nederlandse markt even op een rijtje gezet op LinkedIn (binnenkort meer hier).

Waarom zijn mensen fan van bands als Oasis, U2 en Pearl Jam? De wekelijkse podcast Bandsplain gaat op onderzoek uit. Opvallend: de podcast is exclusief te beluisteren op Spotify. Een aanrader.

Waarom is Spotify Wrapped zo’n hit? In een interview met het PR-bureau achter adidas, ING en Coca-Cola deel ik hoe merken kunnen leren van dit succesvolle format. Gratis lezen kan hier.

1.000+ mensen volgen de Weekly Wav.
Je wekelijkse post met nieuws en tips over streaming, podcasting en marketing in de creatieve industrie.

Voeg me toe op LinkedIn voor meer.