De afgelopen dagen was ik in Valencia op werkbezoek bij Luuk van Meijel voor Spot On – The Digital Audio Agency. We spraken – vaak wandelend door de mooie stad – over onze groeistrategie.
Ondertussen was er enorm veel interessant nieuws op het gebied van streaming, publishing en podcasting.
Veel leesplezier!
📚 Spotify test gratis bundel voor luisterboeken
Spotify is van plan om een gratis luisterboekenbundel te testen voor betalende abonnees. De streaming-app werkt samen met uitgevers in de VS en wil tot 20 uur aan luisterboeken per maand aanbieden zonder extra kosten.
Het doel is om de behoefte van klanten in luisterboeken te testen en mogelijk het aanbod en de inkomstenbronnen van het bedrijf te diversifiëren.
Spotify wil hiermee tevens concurreren met Audible, het audioplatform van Amazon. Audible had het afgelopen jaar een marktaandeel van 63,4% van de totale Amerikaanse markt op het gebied van luisterboeken.
Spotify betrad de luisterboekenmarkt een jaar geleden en heeft onlangs de luisterboekdistributeur Findaway overgenomen.
Met de komst van luisterboeken naar het platform heeft Spotify in grote lijnen de volgende drie pilaren op het gebied van audio:
Muziek
Podcasts
Luisterboeken
Belangrijk te melden dat luisterboeken binnen Spotify nog niet beschikbaar zijn in Nederland.
De gratis testbundel van Spotify wordt waarschijnlijk uitgerold in Engelssprekende landen waaronder de VS, UK en Australië.
Lees er hier meer over op de website van The Wall Street Journal.
💰 Streaming-app Deezer komt met ‘artiestgericht model’ in samenwerking met Universal
Veel streaming-apps zoals Spotify, Apple Music en Deezer registreren vandaag de dag één officiële stream zodra een nummer 30 seconden of langer wordt afgespeeld. Dit geldt ook als hetzelfde nummer meerdere keren wordt beluisterd. Dus als je een nummer twee keer 30 seconden beluistert, telt dat als twee streams.
Afgelopen week kondigden Deezer en Universal Music Group aan dat ze een nieuw ‘artiestgericht model’ gaan testen.
Met het nieuwe model van Deezer ontvangen artiesten die maandelijks minstens 1.000 streams en 500 unieke luisteraars hebben, een ‘dubbele boost’ bij hun royaltybetalingen. Dit betekent dat hun streams tweemaal zoveel waard zijn in vergelijking met die van ‘minder populaire’ artiesten.
Tevens wordt deze ‘dubbele boost’ ook toegepast op songs waar actief naar is gezocht door fans, ofwel proactief gestreamde songs.
Dit resulteert erin dat tracks van populaire artiesten, waarnaar specifiek is gezocht, een viermaal hogere waardering krijgen dan songs die door algoritmes aan gebruikers worden aangeraden.
Het nieuwe model wordt binnen de muziekindustrie niet door iedereen toegejuicht. De kritiek luidt dat dit model vooral de gevestigde artiesten bevoordeelt en opkomende talenten benadeelt.
Streamingplatform Deezer wil eveneens een strikter uploadbeleid hanteren om muziek van lagere kwaliteit te weren. Dit gezien de explosieve groei van hun catalogus, die in slechts twee jaar tijd van 90 miljoen naar meer dan 200 miljoen items steeg.
Voor nu heb ik het even kort gehouden, want er is heel veel over te zeggen en te schrijven. Dit gaat hoe dan ook vervolgd worden in deze nieuwsbrief.
🧙 De mythe in de podcastwereld
Adverteren in en met audio wordt steeds populairder. Ik merk regelmatig dat adverteerders vaak een voorkeur voor de meest populaire shows. Ze gaan er vanuit dat een groter publiek automatisch leidt tot betere resultaten.
Dit is echter vaak een misvatting.
In werkelijkheid hebben ‘kleinere’ shows in veel gevallen een toegewijder publiek, dat meer betrokken is bij de inhoud. Dit kan resulteren in een hogere ROI, gemeten naar kosten per luisteraar, voor adverteerders.
Dus als je op zoek bent naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden, laat je dan niet blindelings leiden door louter de omvang van het publiek.
Zo adverteren wij met Spot On voor de Big Data Expo in de Jaarbeurs o.a. in POKI, een Podcast Over Kunstmatige Intelligentie van Wietse Hage en Alexander Klöpping. Een show die pas recent is gestart en daardoor nog niet super groot is, maar voor dit evenement is het de perfecte match.
📌 Lees-, luister-, en kijktips.
Podcast tip: The History of the World’s Greatest Nightclubs. De rijke historie van elektronische muziek is nauw verbonden met legendarische nachtclubs zoals de Berghain in Berlijn, de Warehouse in Chicago en de Haciënda in Manchester. Deze serie neemt je mee naar het hart van deze muzikale beweging, met mooie anekdotes van insiders en natuurlijk een aantal classic tunes.
Apple heeft het Zweedse muzieklabel BIS Records overgenomen. BIS, al 50 jaar bekend om hun unieke klassieke muziek, wordt nu onderdeel van Apple Music Classical en Platoon.
Meer Apple nieuws: de Apple Podcasts app wordt later dit jaar uitgebreid met on demand radioshows van Apple Music. Abonnees kunnen binnen de Apple Podcasts app binnenkort naast podcasts ook on demand luisteren naar de eigen radioshows van Apple Music. Ook wordt de zoekfunctie nog beter en uitgebreider. Lees er hier meer over.
Why brands need to think about digital audio advertising now more than ever. Rak Patel, Head of Enterprise Sales bij Spotify, betoogt dat merken wakker moeten worden voor de kracht van digitale audio en de kansen die hier liggen.
Waarom Goldman Sachs gelooft dat Spotify in 2030 ’s werelds dominante muziekstreamingdienst zal blijven. Op Music Business Worldwide las ik een interessante analyse over de verwachte groei van de muziekstreamingmarkt op wereldwijde schaal. Spotify blijft koploper volgens Goldman Sachs.
Bedankt voor het lezen, tot volgende week!
🖐️🎤
Wil je iets voor me doen?
📩 Stuur deze nieuwsbrief eens door naar een collega of vertel erover op LinkedIn of X.
💡 Tips zijn altijd welkom. Dus antwoord gerust op deze mail als je ergens een interessant artikel tegenkomt, of er misschien zelf wel een schrijft.
🔗 Voeg me toe op LinkedIn