Hi,

Welkom bij de nieuwe Weekly Wav, de nieuwsbrief over streaming, marketing en podcasting.

Ik wilde aanvankelijk in september weer verder gaan, maar vorige week was daar plotseling groot nieuws in audioland: Podimo neemt Tonny Media over.

Ook is onze serie ‘Terwijl je weet’ door De Correspondent uitgeroepen tot een van de beste podcastseries van deze zomer.

Verder was ik op Lowlands, en daar viel me een aantal dingen op. Vandaag: deel 1.

Veel leesplezier!

Podimo neemt Tonny Media over – wat betekent dit? 🤝

Het Deense Podimo heeft Tonny Media gekocht, het podcasthuis van onder meer Sander Schimmelpenninck, Jaap Reesema en Titus van Dijk.

In 2022 kocht het bedrijf van serieondernemer Morten Strunge al het podcastbedrijf Dag & Nacht Media.

Wat betekent dit?

Lang verhaal kort:

De twee grote commerciële aanbieders van podcasts in Nederland zijn nu onderdeel van Podimo.

Het Deense Podimo biedt enerzijds de Podimo app (met onder meer exclusieve podcasttitels en een selectie luisterboeken), anderzijds heeft het veel podcasts die te beluisteren zijn op de Open RSS, dus titels die gratis te beluisteren zijn op apps als Spotify, Pocket Casts en Apple Podcasts.

Volgens het persbericht blijft Tonny Media onder de vleugels van Podimo een autonoom merk, met de focus op het ontwikkelen en produceren van podcasts en videoproducties met de nieuwe talenten en voor alle denkbare platforms.

Wat zijn enkele belangrijke (schaal)voordelen van deze overname voor Podimo?

Meer adverteerders, grotere campagnes

Meer titel in de catalogus betekent meer bereik. Door het grotere bereik stappen merken sneller aan boord. En meer schaalbare campagnes voor merken.

Ervaring en sterke partnerships in videocontent
Tonny Media beschikt over uitgebreide ervaring en talent op het gebied van video en partnerships, denk aan de Videoland serie “Geuze & Gorgels: Geen Controle” en “Sander en de Socials” (geproduceerd voor de VPRO). Deze kennis en netwerken versterken Podimo’s positie in de markt voor videocontent.

Meer exclusieve shows en groeiende betrokkenheid, meer abonnees
Op termijn zorgen meer exclusieve shows en nieuwe contentmogelijkheden in de Podimo app voor een groeiend aantal abonnees en meer tijd die luisteraars doorbrengen op het platform.

Volgens dit artikel in het FD streeft Podimo in Nederland binnen 2 à 3 jaar naar 1 miljoen abonnees.

Tevens is de verwachting dat de uitgaven aan reclame in podcasts dit jaar vier keer zo hoog zullen zijn als in 2020.

De groei is er dus nog niet uit. Tegelijkertijd tekent de markt zich langzaam maar zeker af.

Het ontstaan van de Big Five

Wanneer je door de oogharen heen kijkt zie je zelfs al een Big Four, of misschien Big Five in Nederland.

De vijf partijen met de meeste podcasttitels en het meeste bereik:

Podimo

Mediahuis NRC / Audiohuis Podcastnetwerk

NPO

DPG Media

FD Mediagroep

Bovenstaande partijen staan in willekeurige volgorde.

Binnenkort meer hier in de Weekly Wav.

Bron: Podimo

De beste activatie van Lowlands 🎯

Vorige week was ik drie dagen op Lowlands. Ik kom voornamelijk voor de muziek, maar heb ook met een schuin oog gekeken naar de zogenaamde activaties van de merken op het terrein.

Veel merken deden hun best om te scoren in hun doelgroep.

De winnaar wat mij betreft: HORNBACH.

Op 3 uitgifte- en inleverpunten had de bouwmarkt honderden oranje kruiwagens klaargezet waarmee bezoekers hun spullen met gemak naar hun campingplek konden rollen.

Waarom is dit geniaal?

Ze lossen hiermee een probleem op van de bezoeker.

Voor vele festivalbezoekers is de tocht van de parkeerplek naar de camping (en vice versa) een minder leuke ervaring.

Hornbach lost dit (gedeeltelijk) op.

Bron: Instagram Hornbach NL

Bron: Instagram Hornbach NL

Als toetje verraste Hornbach op maandagochtend een aantal bezoekers en nam zelfs alles uit handen van de bezoeker:

Voor de bezoekers werd de tent volledig opgeruimd en alles voor ze teruggerold naar de auto.

En dat is weer leuk voor op Instagram (video hier te zien).

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

Apple Podcasts is niet langer de nummer 1 onder de apps voor het luisteren naar podcasts in de VS, YouTube en Spotify zijn marktleider. Volgens een onderzoek van Cumulus Media en Signal Hill Insights staat YouTube op de eerste plaats van podcast-luisterplatforms in de VS, met 31% van de gebruikers. Spotify staat op de tweede plaats met 21% en Apple Podcasts zakte naar de derde plaats met 12%.

Apple heeft de Podcasts-dienst op het web beschikbaar gemaakt. Voorheen was Podcasts alleen te gebruiken op Apple-producten, maar nu kunnen Android- of Windows-gebruikers de dienst ook gebruiken via een internetbrowser.

Dit zijn de favoriete podcastseries van deze zomer volgens De Correspondent. 

Vind je deze nieuwsbrief interessant?

🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn voor meer nieuws, artikelen en tips.

 📈 Wil je adverteren met digital audio of groeien met je podcastserie? Stuur me gerust een berichtje.

📩 Wil je reageren, heb je een tip of een vraag? Stuur me gerust een berichtje d.m.v. een reactie op deze mail.