Hi,

Welkom bij de nieuwe editie van de Weekly Wav.

De afgelopen weken werkten we bij Spot On aan een adviesplan voor Ecosofie en voeren dit momenteel uit, met al mooie resultaten.

Daarnaast was het een bewogen week in de wereld van media, marketing en entertainment.

In deze editie van de Weekly Wav lees je over:

Het streamingrecord van Joost Klein en het songfestival als roulette

De invloed van short form video op het nationale nieuws (en hoe je dit zelf kunt inzetten)

Waarom BBC Radio 2 en BBC Radio 6 niets meer op X en Facebook posten (en een aantal andere lees-, luister- en kijktips).

📈 Joost breekt weer streamingrecord, is hij toch de winnaar?

Als je sec kijkt naar de cijfers wel:

De Instagram van Joost groeide van 600.000 naar 1.600.000 volgers op dit moment van schrijven (15 mei), een groei van 1 miljoen in een week;

Het TikTok-account groeide van 900.000 vlak in de week van het songfestival naar 2.100.000 volgers. Een groei van 1,2 miljoen volgers;

Ontelbaar veel radioplays, ook draaide NPO Radio 2 afgelopen zaterdag een half uur lang Europapa;

Europapa is doorgestegen naar #22 in de Spotify Global Chart, zelfs boven officiële winnaar Nemo.

Met dat laatste gaat Joost een van zijn voorgangers voorbij: Duncan Laurence.

Duncan Laurence bereikte in 2019 een chartpiek met ‘Arcade’ op #23 in de Spotify Global Chart. Joost staat nu op #22.

Is Joost de hoogste genoteerde Nederlander ooit?

Nee. Hiermee is Joost nog niet de hoogst genoteerde Nederlander in de Spotify Global Chart.

Onder meer Martin Garrix, Tiësto en Mr Probz wisten tot nu een hogere notering te scoren:

Mr Probz behaalde met ‘Waves – Robin Schulz remix’ een #3 positie, dat was op 31 december 2014.

Tiësto behaalde met ‘Wasted’ de #7 positie en ‘The Business’ reikte tot #9 in de hitlijst.

Martin Garrix behaalde net als Tiësto twee keer de Top 10, nl. met ‘In The Name of Love’ en ‘Scared To Be Lonely’, resp. op positie #5 en #6.

Bron: kworb.net

Wel is ‘Europapa’ de hoogste genoteerde Nederlandstalige track ooit in de Spotify Global Chart.

En dan heb je nog veel elementen die je niet snel kunt meten, denk aan naamsbekendheid:

Voorheen dacht de doorsnee Nederlander bij het horen van Joost wellicht aan de Nederlandse uitdrukking “Joost mag het weten”. Vanaf nu is het waarschijnlijk dat de eerste associatie met Joost de artiest Joost Klein is. De bekendheid van ‘het merk’ Joost is tot grote hoogte gestegen.

Joost lijkt dus de winnaar, maar er gebeurde ook nog iets anders. Wat precies, dat weten we nog steeds niet.

Veel mensen, inclusief communicatie-experts hadden afgelopen weekend snel een mening klaar over de diskwalificatie, terwijl de informatie om dat te kunnen doen nog niet compleet is en was.

De EBU diskwalificeerde Joost en legde vervolgens niet uit waarom, en dat was op z’n zachts gezegd onhandig. Wie namelijk meer dan 24 uur niets van zich laat horen in een emotionele snelkookpan zorgt voor een stroom aan geruchten.

Tevens is de verklaring van AvroTros over het incident zeer uitgesproken. Je mag daarom aannemen – zeker na wat er allemaal gespeeld heeft bij de NPO – dat de omroep zeker is van de informatie dat er feitelijk niet zoveel is gebeurd, en dus de uitsluiting onterecht is.

De verklaringen van de Avrotros en de EBU staan recht tegenover elkaar.

Of Joost daadwerkelijk op alle fronten de officieuze winnaar is? Daar kunnen we dus nog geen conclusie over trekken.

Het songfestival als roulette

Het Eurovisiesongfestival is – zeker de laatste jaren – een roulette waarbij je alles op rood óf zwart zet. Je wint enorm veel óf je verliest enorm hard.

In een versnipperd medialandschap en onstuimige politieke tijden ligt een collectief evenement als het Eurovisiesongfestival onder een vergrootglas.

Doe je als artiest mee aan het songfestival? Maak dan als artiest, management of label een risico-analyse en ben er bewust van wat een deelname doet op korte en vooral, de lange termijn.

Doe je eenmaal mee met het songfestival? Dan zul je voor altijd geassocieerd worden met het songfestival en daar kom je bijna niet meer vanaf.

Afbeelding gemaakt met Midourney (AI)

🥚 De invloed van short form video: bruine vs. witte eieren

De NOS, Telegraaf, het AD en andere media berichtten de afgelopen weken opvallend veel over het verschil tussen bruine en witte eieren.

In de schappen van de supermarkt is namelijk een stille revolutie gaande:

Het bruine ei, al decennia populair in Nederland, raakt snel uit de schappen. Hiervoor in de plaats komen witte eieren.

Wat is interessant?

Deze beweging is vooral in gang gezet door short form video op Instagram en TikTok.

Zo plaatste het account Voedingsweetjes een jaar geleden enkele educatieve video’s over het fenomeen van de bruine eieren vs. witte eieren (kliklinkje gaat naar de TikTok video).

Inmiddels hebben de verschillende video’s over de eieren al meer dan 3 miljoen views.

Het effect van short video is in de supermarkten duidelijk te zien: sinds een jaar lang zijn de witte eieren regelmatig uitverkocht. Daarvoor was dit niet of minder het geval.

Mensen weten door de eenvoudige, educatieve video’s dat ze worden belazerd. En de actie is redelijk simpel. Ze kiezen witte eieren voor hun geld (in plaats van bruine eieren).

Een short form video leidt in dit geval tot nationaal nieuws.

Hoe kun je dit zelf inzetten als podcast of marketeer?

Heb je een podcastopname voor een praatpodcast? Zorg er altijd voor dat er camera’s meelopen.

Knip de highlights uit de show en plaats deze op Instagram (Reels), TikTok en YouTube (Shorts). Zorg voor een select aantal rake hashtags, verwijs in de omschrijving naar de podcast en vergeet de link in je bio niet.

Zeker met het nieuwe algoritme van Instagram is short form video interessant voor merken.

Eén short form video kan ervoor zorgen dat je in de hitlijsten komt op Apple en Spotify.

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

BBC Radio 2 en 6 posten niets meer op X en Facebook. Voortaan gaan de zenders uitsluitend posten op Instagram en TikTok. Dat las ik in de Daily Mail.

Netflix heeft de strategie bij de productie van eigen films helemaal omgegooid. De streamingdienst wil voortaan veel minder films produceren en heeft kleinere budgetten per film over. Ook zou er veel meer variatie in het filmaanbod moeten komen. Lees het hier op Bright.

Luistertip: Ecosofie – Maatschappelijk onbehagen vanuit de psychologie. Wist je dat mensen die laag scoren op de zogenaamde Mastery Scale, die het gevoel van persoonlijke grip op de omgeving meet, minder geluk en tevredenheid ervaren? Uit het rapport Grip van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) blijkt bovendien dat mensen met een lagere grip-score sneller kiezen voor autoritaire leiders, zich verliezen in wij-zij-denken en zelfs openstaan voor complottheorieën. Professor doctor Will Tiemeijer legt uit wat het belang van psychologische factoren is bij het begrijpen van maatschappelijke problemen en het ontwikkelen van effectief beleid. De aflevering is hier te beluisteren.

Loop je tegen een niet werkende url, link of andere fout? Op mijn website vind je altijd de meeste recente versie van deze nieuwsbrief.

Vind je deze nieuwsbrief interessant?

🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn voor meer nieuws, artikelen en tips.

📖 Vind hier alle artikelen over streaming, podcasting en marketing.

📩 Wil je reageren, heb je een tip of een vraag? Stuur me gerust een berichtje d.m.v. een reactie op deze mail.

An entirely new way to present ideas

Gamma’s AI creates beautiful presentations, websites, and more. No design or coding skills required. Try it free today.