Hi,
Welkom bij de nieuwe Weekly Wav.
Ben je nog niet geabonneerd? Doe dat dan hier.
Wil je er zeker van zijn dat je deze mail ontvangt? Voeg het e-mailadres vervolgens toe aan je adresboek of voeg het toe als contactpersoon.
Veel leesplezier!
🤔 Is een podcast audio of video?
In 2004 gaven Dave Winer en Adam Curry een nieuwe draai aan het medialandschap. Hun uitvinding? De podcast.
De term “podcast” wordt voor het eerst gebruikt door Ben Hammersley in The Guardian.
De betekenis? Het is een combinatie van het woord pod (afgeleid van de iPod) en broadcasting.
Het begon 4 jaar eerder, in het jaar 2000. Adam Curry en Dave Winer spraken over een dienst waarmee ze mensen video konden laten downloaden: een soort abonnementsmodel voor video.
Dave Winer geloofde niet per se in een videoabonnement. Waarom niet?
Hij was van mening dat het internet simpelweg nog niet zodanig was geëvolueerd dat het grote videodownloads zou ondersteunen, om nog maar te zwijgen van de kosten voor het leveren van videobestanden.
Het bleef 4 jaar relatief stil.
Ondertussen was Dave Winer veel bezig met de ontwikkeling van de RSS-techniek (RSS = Really Simple Syndication), en tegelijkertijd ontwikkelde Adam Curry een script om audiobestanden te verwerken in de RSS-feed.
De samenkomst van o.a. deze twee elementen vormde het ontstaan van downloadbare audio in een RSS Feed:
De geboorte van de podcast was een feit 🐣
Het medium is inmiddels bijna 20 jaar oud en dus verder ontwikkeld, zeker in de Verenigde Staten is het medium podcast niet meer weg te denken.
Maar wat is de definitie van een podcast volgens de consument?
In augustus van dit jaar deden Coleman Insights en Amplifi onderzoek naar de podcastconsument in de Verenigde Staten.
Een vraag die ze stelden aan de podcastconsumenten was als volgt:
“Hoe definieer jij een podcast?”
De uitkomst zal je misschien verbazen:
22% beschouwt een podcast als audio only.
3% ziet het medium podcast als enkel video.
75% van de ondervraagde consumenten beschouwt een podcast als audio of video.
Voor een groot deel van de consumenten is het medium podcast dus niet audio only.
Belangrijk om te benadrukken dat dit onderzoek plaatsvond in de Verenigde Staten, waar de podcastmarkt verder ontwikkeld en groter is.
Eén ding is zeker: de definitie van de podcast vanuit het perspectief van de consument verandert.
▶️ YouTube Music lanceert Podcasts
Vanaf nu is het in Nederland mogelijk om podcasts te publiceren, te luisteren en te zien op YouTube Music.
De mogelijkheid is gisteren in Nederland uitgerold door Google. Voorheen lag de focus vanuit Google op de app genaamd Google Podcasts, maar deze app gaat verdwijnen. Google wil dat je overstapt naar YouTube Music.
Het voordeel voor de podcastwereld is dat je binnen YouTube Music kunt kiezen voor audio only of audio met video. Bij iedere aflevering zit een button waarmee je kunt kiezen uit beide opties.
Ook is het vanaf nu mogelijk podcasts te beluisteren terwijl je scherm ‘gelockt’ is. Hierdoor kun je tijdens het wandelen, koken of hardlopen naar podcasts blijven luisteren zonder dat je podcastaflevering afgebroken wordt. Dit was voorheen een groot nadeel van YouTube, maar dat is dus verleden tijd.
Je hoeft geen abonnee te zijn van YouTube Music om naar podcasts te luisteren.
Wil je het testen als luisteraar/kijker?
Open de YouTube Music app of ga naar https://music.youtube.com/
Ga naar de zoekbalk 🔎
Zoek op een podcast of onderwerp naar keuze
Kies een aflevering die je wilt bekijken / beluisteren.
Kun je de podcastserie nog niet vinden? Die kans is groot. Het is pas gisteren (maandag 16 oktober 2023) gelanceerd in Nederland.
Hieronder een screenshot hoe het eruit gaat zien.
📌 Lees-, luister-, en kijktips.
Zo wist Odido Nederland de transformatie geheim te houden. Twee jaar lang werkte Tisha Van Lammeren, CCO van Odido Nederland in het diepste geheim aan de metamorfose van T-Mobile Nederland. Hoe hield het telecombedrijf de naamsverandering verborgen? En waarom moesten de merken T-Mobile en Tele2 eigenlijk het veld ruimen? Daarover gaat presentator Klaas Weima in gesprek met Van Lammeren in CMOtalk. De aflevering is hier te beluisteren.
Van stoffig journalistiek instituut naar online pionier: hoe digitalisering ‘The New York Times’ een tweede leven gaf. Vijftien jaar geleden moest The New York Times niets weten van het internet. Het betekende bijna het einde voor de krant, die tegenwoordig miljoenen online-abonnees telt. Nu is het een voorloper. De Volkskrant schrijft er een interessant artikel over.
Afgelopen week sprak ik bij de Dag van de Audio van Adformatie. Het platform ging een dag lang op zwart en zeven uur lang werd diep ingegaan op alle relevante ontwikkelingen rondom audio. Van artificial intelligence tot luistercijfers, van creativiteit tot podcast maken. Alle interviews zijn vanaf nu te vinden op de website van Adformatie.
Spotify heeft een Merch Hub gelanceerd waar fans merchandise van hun favoriete artiesten kunnen kopen. De centrale plek binnen de Spotify app biedt gepersonaliseerde aanbevelingen gebaseerd op luistergewoonten. Voor deze samenwerking werkt Spotify met Shopify. Artiesten kunnen via artists.spotify.com/merch checken hoe ze hun merchandise op Spotify kunnen aanbieden.
Dat was ‘ie voor deze keer.
De komende dagen ben ik te vinden bij de panels en keynotes van ADE in Amsterdam. Wie weet, zie ik je daar. Stuur me gerust een mail of berichtje ☕
Zo niet, tot volgende week!
🖐️🎤
Wil je iets voor me doen?
📩 Stuur deze nieuwsbrief eens door naar een collega of vertel erover op LinkedIn of X.
💌 Wil je er zeker van zijn dat je deze mail in je inbox ontvangt en dus niet in de spam-box verdwijnt? Voeg het e-mailadres toe aan je adresboek of voeg het toe als contactpersoon.