Hi,

Afgelopen weekend was ik op het Best Kept Secret festival, daar genoot ik onder meer van optredens van PJ Harvey, Slowdive en St. Vincent.

Tijdens het festival viel me iets op: de Lidl kraam, of in marketingtermen: de activatie van Lidl. Met een marketingbril op was dit een interessante verschijning. Waarom? Hierover later meer in deze editie.

De inhoudsopgave:

Veel Spotify nieuws: video voor alle podcasts en een nieuw Premium Spotify abonnement?

Waarom Lidl alleen groente en fruit verkoopt op een festival.

Lees-, luister-, en kijktips.

Veel leesplezier!

📈 Spotify nieuws: video voor alle podcasts, nieuwe stats en een nieuw abonnement

Vanaf heden kan iedere podcast(er) een video uploaden naar Spotify.

Dat kon toch al? Zou je misschien denken.

Niet helemaal. Voorheen kon dit alleen wanneer je de hosting via Spotify For Podcasters (voorheen Anchor) had lopen, en dus waren de mogelijkheden alsnog beperkt.

Iedereen kan vanaf nu een videopodcast uploaden, ongeacht het platform waarop je de podcastserie host.

Spotify lijkt hierdoor meer en meer op YouTube.

De strijd tussen de twee giganten in de podcastwereld is nu volledig losgebarsten.

Bekijk hier hoe je een videopodcast upload naar Spotify.

Nieuwe Spotify statistieken

Tevens zijn er nieuwe statistieken voor podcasts beschikbaar in Spotify.

Het gaat onder meer om de consumptietijd per aflevering.

Waarom is dit interessant?

Omdat het een stuk tastbaarder maakt hoe lang er naar je serie wordt geluisterd, en hoe betrokken je luisteraar is.

Ook is het in gevallen een betere graadmeter dan het aantal downloads.

Screenshot uit Spotify for Podcasts van een fictieve podcastserie (Weekly Wav / Stan Steeghs)

Nieuw Spotify abonnement

Spotify komt later dit jaar met een duurder abonnement, dat meldt Bloomberg.

Waarom?

-> Spotify gaat extra’s bieden voor de echte muziekliefhebbers.

De voordelen?

Hi-Fi audio en nieuwe tools voor afspeellijsten.

Kosten?

Volgens Bloomberg kost de HiFi-add-on $5 extra per maand en biedt het naast hi-fi audio ook tools om afspeellijsten beter te maken en je muziekbibliotheek beter en overzichtelijker te beheren.

Dit werd al in 2021 aangekondigd, maar de uitrol liet op zich wachten. Nu wordt het dan eindelijk beschikbaar.

📈 Waarom Lidl groente verkoopt op een festival

Terug naar het Best Kept Secret festival en de Lidl.

Lidl heeft sinds enkele jaren de marketingkraan volledig opengezet.

Zo bracht het afgelopen jaren als supermarkt eigen merchandise uit. En ben je sportliefhebber? Dan zie je het in het wielrennen veelvuldig voorbij komen. Ook bij het aankomend EK Voetbal zul je er ook niet aan ontkomen.

Afgelopen weekend was de prijsvechter zelfs aanwezig op het (progressieve) Best Kept Secret festival.

Wat was opvallend?

In de Lidl kraam was alleen groente en fruit te koop. Ook kon je op de foto met meloenen, broccoli’s en sinaasappels. En er was een fruitautomaat.

“Wie gaat er nu groente en fruit verkopen op een festival?” hoorde ik een bezoeker zeggen.

Dat dacht ik in eerste instantie ook.

Maar, eigenlijk is het slim en logisch dat ze alleen fruit en groente verkopen.

Waarom?

Wat Lidl slim doet in veel uitingen is het focussen op één categorie: 

→ Groente & fruit 🥦🍉

Bij Aldi, een grote concurrent van Lidl en mede prijsvechter, is volgens de supermarkt alles goed, en daarmee hebben ze geen focus. Dit komt ook terug in de slogan van Aldi, “Tuurlijk wel”. Een nietszeggende slogan zonder duidelijke boodschap.

Lidl focust op één categorie en creëert hiermee een soort halo-effect bij de potentiële klant:

“Wanneer de verse groente en fruit goed is, dan zal de rest ook wel goed zijn.”

En, door eigen merchandise, het sponsoren van een wielerteam, het EK voetbal en activitaties op een progressief festival als Best Kept Secret wordt de Lidl ‘hip’ en algemeen geaccepteerd (in marketingpsychologische context dan).

Kort door de bocht: In de Aldi wil je niet gezien worden, in de Lidl wel.

De Lidl kraam op het Best Kept Secret festival (foto via Festileaks)

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

V-Ventures, eerder investeerder in o.a. Dag & Nacht Media en Fluister, heeft nu ook een strategische investering gedaan in Abel Studio’s, een productiebedrijf van audio gericht op kinderen. V-Ventures is de investeringstak van Vereniging Veronica. Bekijk hier de LinkedIn post van Lot Carlier (Executive Director, Vereniging Veronica).

Waarom jij niet snel je Spotify account opzegt. De kans is groot dat jij een Spotify en/of Netflix abonnement hebt. De twee streaming giganten hebben stiekem veel gemeen, maar toch zijn er ook veel verschillen. Een blik op de businessmodellen van Netflix en Spotify (leestijd < 1 min.) 🔎

Warner Bros. Discovery heeft de plannen gepresenteerd voor de vernieuwde HBO Max-streamingdienst. De samensmelting van HBO Max, Discovery+ en Eurosport krijgt in andere landen de nieuwe, versimpelde naam Max, maar in Nederland behoudt de streamingdienst – vanwege Omroep Max – de oude naam. De lancering gaat o.a. gepaard met de terugkeer van de HBO serie House of the Dragon, waarvan het tweede seizoen op 17 juni in première gaat.

Vacature alert: BookBeat is op zoek naar een Partnership Coordinator voor het NL team.

Luistertip: Wie is Taylor Swift? Ze is de grootste popster ooit. Haar tour breekt alle records en landen smeken haar langs te komen. Al 18 jaar lang zet Taylor Swift de muziekindustrie op zijn kop. Hoe doet ze dat? Waar komt de devotie van haar 500 miljoen fans vandaan? En waarom roept ze ook zoveel weerzin op? In deze serie onderzoeken hosts Simon Dikker Hupkes en Rachel van de Pol samen met experts Swift als cultureel, zakelijk en maatschappelijk fenomeen. Een must listen voor iedereen die wil begrijpen waarom de wereld in de ban is van Taylor Swift. De eerste afleveringen staan nu online, te beluisteren op Apple Podcasts of Spotify.

Vind je deze nieuwsbrief interessant?

🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn voor meer nieuws, artikelen en tips.

📖 Vind hier alle artikelen over streaming, podcasting en marketing.

📩 Wil je reageren, heb je een tip of een vraag? Stuur me gerust een berichtje d.m.v. een reactie op deze mail.

New AI LeadGen Tool Identifies Email Address of Your Visitors

Capture emails for 40% of your anonymous traffic.

Email irresistible offers to prospects browsing your site.

Send more abandoned-cart emails when they don’t purchase.

Book a demo and try it for free.