Hi,

Het was natuurlijk de week van Spotify Wrapped, maar dat was natuurlijk niet alles deze week. In deze editie lees je over:

  • De wijzigingen in het algoritme van YouTube en Spotify

  • Podimo maakt het aantal betalende abonnees bekend én de 3 meest gestreamde shows van 2025

  • De tien best beluisterde podcasts en luisterboeken in Nederland op Spotify (en een kanttekening bij deze Top 10 lijstjes).

Ook nog even over een van de grootste deals in medialand ooit: Netflix gaat aan de haal met Warner Bros. Discovery.

Spotify past het algoritme aan

Dat Spotify steeds meer focust op video is natuurlijk geen nieuws meer.

De streamingdienst voert bijna iedere week nieuwe updates door.

Wat is er nieuw sinds afgelopen maand?

De app bevoordeelt nu nieuwe ‘Trending afleveringen’ in het algoritme van de podcastfeed.

Het gaat om video’s die recent zijn gepubliceerd.

Ook opvallend? Het zijn voornamelijk video’s van podcasts die je niet volgt.

Hieronder een voorbeeld van een Trending aflevering in de podcastfeed van Spotify👇

Spotify bevoordeelt Trending video afleveringen


Ook YouTube beloont nieuwe video’s (lees: Shorts)

Makers over de hele wereld zagen de afgelopen maanden hun Shorts-views op YouTube lichtelijk stagneren.

Het opvallende? De daling zit niet in nieuwe Shorts. Het zit in oude.

Wat blijkt? Shorts die ouder zijn dan 30 dagen worden sinds half september minder bevoordeeld in het algoritme.

Even voor de duidelijkheid: dit betekent niet dat je totale views van je kanaal op Shorts dalen. Die aantallen kunnen prima groeien. Maar de groei komt naar verhouding steeds meer uit nieuwe Shorts.

Veel creators leunen op hun archief voor stabiele views en inkomsten. Het nieuwe algoritme beloont nu vooral dus nieuwe video’s.

Waarom doet YouTube dit? Het wil creators vermoedelijk indirect aanmoedigen meer nieuwe Shorts te posten. Het lijkt daarmee steeds meer op TikTok. Het is dus iets om rekening mee te houden in je contentstrategie en planning.

Wil je zelf checken hoe je Shorts uit de catalogus het doen?

Ga naar YouTube Studio → Analytics → Advanced Mode → filter op Shorts → Belangrijk: kies een publicatiedatum van een paar maanden terug → bekijk de views van dit jaar.

Hoe zit dat met ad blockers en je views?

Kijkers met ad blockers op desktop tellen niet meer mee in je views. Voor sommige kanalen betekent dat een daling van zo’n 30%, vooral bij tech-kanalen met een digitaal savvy publiek. Je advertentie-inkomsten blijven gelijk (die views leverden toch al niks op), maar je cijfers zien er minder indrukwekkend uit dan voorheen.

Shorts uit de catalogus nemen relatief af vanaf september


Podimo heeft 300.000 abonnees

In de Volkskrant werd voor het eerst het aantal abonnees bekend van de podcast-app. Dat zijn er inmiddels behoorlijk veel.

Hieronder het citaat uit het artikel van de Volkskrant:

De Top 3 populairste Podimo-titels in de app zijn:

1. Moordcast (4,5 miljoen luisteruren dit jaar)
2. De Zelfspodcast (2,3 miljoen uur)
3. Man, man, man, de podcast (2 miljoen uur).


Top 10 meest gestreamde podcasts in Nederland (Spotify)

Tegelijkertijd kondigt Spotify de 10 populairste podcasts en luisterboeken van 2025 aan.

  1. Zembla Podcast: Op zoek naar Marlotte

  2. Geuze & Gorgels

  3. BROERS met Sam & Rijk

  4. Moordzaken

  5. Napleiten

  6. NRC Vandaag

  7. Boekestijn en De Wijk

  8. Bo & Pauline: Genoeg over ons

  9. Geschiedenis Inside

  10. Maarten van Rossem en Tom Jessen

Top 10 meest gestreamde boeken in Nederland (Spotify)

  1. Groeipijn – Ray Klaassens

  2. Al het blauw van de hemel – Mélissa Da Costa

  3. Het ultieme geheim – Dan Brown

  4. Wie praat, die gaat – Astrid Holleeder

  5. Judas – Astrid Holleeder

  6. Omringd door idioten – Thomas Erikson

  7. Harry Potter en de Steen der Wijzen – J.K. Rowling

  8. Sapiens – Yuval Noah Harari

  9. De Camino – Anya Niewierra

  10. Longeneeslijk – Eva Hermans-Kroot,Hanneke Mijnster

De kanttekening bij Spotify Wrapped

Spotify Wrapped is natuurlijk een klassieker in de marketing. Ieder bedrijf is er jaloers op. Tegelijkertijd heeft het ook beperkingen. Zo is bij de jaaroverzichten van podcasts en boeken niet duidelijk of het gaat om het aantal unieke luisteraars óf het totaal aantal streams. De titel ‘meest gestreamde podcast’ is dus multi-interpretabel.

Een specifiek voorbeeld: de podcastserie ‘Op zoek naar Marlotte’ heeft meer dan 1 miljoen unieke plays, maar heeft veel minder terugkerend luisteraars en minder cumulatieve streams dan Geuze & Gorgels. Laatstgenoemde staat #2 in de Spotify Top 10. Vermoedelijk gaat het in de Top 10 jaarlijsten van Spotify dus om het aantal unieke luisteraars, maar dat staat er niet bij vermeld.

De paradox van de Warner Bros. Discovery overname door Netflix

Het was een van de duurste biedingsoorlogen in de mediageschiedenis. Nu is er witte rook, al moet er wel nog een officiële goedkeuring komen.

Netflix neemt Warner Bros. grotendeels over voor $82,7 miljard. Inclusief HBO, HBO Max en de complete filmstudio.

Netflix was jarenlang de streamingdienst die de bioscoop overbodig wilde maken. CEO Ted Sarandos noemde bioscopen dit voorjaar zelf nog een “verouderd concept.” Nu kopen ze de studio die dit jaar meer mensen in bioscoopstoelen kreeg dan welke andere studio dan ook.

Netflix was altijd een consumentenbedrijf, B2C, maar met Warner Bros. worden ze iets totaal anders. Een bedrijf dat films verkoopt aan bioscopen, dat rechten licenseert, dat tv-shows maakt voor andere zenders én dat straks dus Oscars gaat binnenslepen.

Inclusief natuurlijk een indrukwekkende catalogus van meer dan honderd jaar aan films en series. Batman, Harry Potter, Game of Thrones, The Sopranos en Friends. Bovendien heeft Netflix straks ook de nummer 1 én nummer 3 videostreamingdienst ter wereld in handen.

Dit was nog niet alles deze week. Tussen neus en lippen door werd bekend dat het podcastbedrijf van Gary Lineker een deal tekent met Netflix.

Netflix zet nu dus ook serieuze stappen op Europese bodem 👀

To be continued..


📌 Lees-, luister-, en kijktips


Vind je dit interessant en wil je meer van dit? Voeg me toe op LinkedIn voor meer nieuws en tips.

Marketingstrateeg in media en entertainment | Audio, podcasting & streaming

You can (easily) launch a newsletter too

This newsletter you couldn’t wait to open? It runs on beehiiv — the absolute best platform for email newsletters.

Our editor makes your content look like Picasso in the inbox. Your website? Beautiful and ready to capture subscribers on day one.

And when it’s time to monetize, you don’t need to duct-tape a dozen tools together. Paid subscriptions, referrals, and a (super easy-to-use) global ad network — it’s all built in.

beehiiv isn’t just the best choice. It’s the only choice that makes sense.

Start free today. No credit card required