Hi,

Weet je nog hoe podcasts begonnen?

Eerst was er die enkele microfoon voor een solopodcast, later kwamen daar meerdere microfoons bij. Toen volgde volledig gescripte, verhalende series als Bob en Het Brand in het Landhuis.

Nu zijn er miljoenendeals, exclusieve shows en professionele studio’s op bijzondere locaties.

In deze editie van de Weekly Wav twee voorbeelden van succesvolle podcasts en hoe ze anno nu, december 2024, produceren.

Ik neem je eerst mee naar Nederland, achter de betaalmuur van Podimo:

Man, man, man. Wat een productie.

Zondag, 1 december 2024.

In café ‘Achter de Koekoek’ in Utrecht vind de eerste aflevering plaats van de ‘Warme Winterweken’ van Man Man Man, de podcast. Een special van totaal drie afleveringen waarin ze terugblikken op dit jaar.

Hoe kom ik hier bij? Nou, via Instagram zag ik een snippet van deze winterspecial voorbijkomen.

Het trok me terug naar een show die ik tijden niet actief had gevolgd.

Uit nieuwsgierigheid klik ik op de play-knop in Podimo…

De pianist laat zijn vingers over de toetsen dansen. Hij speelt live een intro voor de aflevering. Op de eerste rij neemt het door de podcast gesponsorde hockeyteam ‘Voordaan D3’ plaats in hun Man Man Man-shirtjes. Er is bezoek van de personal trainers van de hosts, en later schuift Stijn van Vliet aan, bekend van Streetlab, om te vertellen over zijn carrière, drijfveren en zijn twee Podimo shows. Een slim staaltje crosspromotie.

Waar zes jaar geleden deze drie vrienden begonnen met een microfoon en wat grappen, zie je nu een complete productie, in hun eigen kroeg.

Denk aan Spijkers met Koppen van NPO Radio 2 op zaterdagmiddag, maar dan voor de jongere luisteraar.

Dit is geen podcast meer die je ‘even opneemt’.

Dit is dus een podcast waar mensen speciaal voor naar deze kroeg in Utrecht komen. Waar een pianist live een eigen intro en outro inspeelt. Waar het gesponsorde hockeyteam op de eerste rij zit. Waar meerdere BN’ers en vrienden aanschuiven voor een gesprek. En dit alles wordt vastgelegd met meerdere microfoons en camera’s in de eigen kroeg van de hosts.

Het woord ‘podcast’ past daar eigenlijk niet meer bij.

Screenshot van de Instagram van Man Man Man, de podcast vanuit café Achter de Koekoek

Waarom is dit goed voor de markt?

Allereerst dit: veel type media zijn openbaar en zichtbaar voor de massa: denk aan radio, tv en nieuwssites zoals nu.nl en de NOS.

Het medium ‘podcasting’ is daarentegen versnipperd over talloze niches en platforms. Luistercijfers blijven vaak geheim, het is vaak alleen in audio beschikbaar (= minder zichtbaarheid), shows komen achter betaalmuren én plays op YouTube tellen vaak niet mee.

Hierdoor vindt veel consumptie plaats op verborgen en verschillende plekken, waardoor het totaalbeeld lastiger in kaart te brengen is dan bij traditionele radio en tv.

Hierdoor zien veel mensen niet wat er allemaal gebeurt. En er gebeurt nu juist zo bijzonder veel.

Nu podcastproducties groter worden en de camera vaker meedraait, zal het medium steeds meer zichtbaarheid en bereik krijgen.

En geld volgt bereik.

Het geheim achter wereldhit ‘The Diary of a CEO’

Wat begon met 1.000 luisteraars, groeide uit tot 40 miljoen luisteraars.

Ik heb het over de #1 podcast op Apple en de #5 podcast op Spotify wereldwijd. The Diary of a CEO.

Het is tevens de grootste podcast van Europa en de op één na grootste wereldwijd op YouTube.

Hun geheim voor groei op Spotify en YouTube? Data.

Het meest bijzondere aan hun aanpak? Een zogenaamd PreWatch systeem.

Via hun zelfgebouwde PreWatch-systeem bekijken duizend mensen elke aflevering voordat de aflevering online komt.

De camera’s op hun laptop registreren precies wanneer ze wegkijken.

En een team van 50 mensen, inclusief een fulltime data-analist, test letterlijk alles:

Verschillende titels (een uitroepteken? → 0,2% meer clicks)

De luchtkwaliteit in de studio: essentieel voor betere gesprekken

Onder de tafel van de host zit een verborgen ‘trackpack’. Zegt een gast iets interessants? Dan kan de host er tegenaan tikken en wordt het opgeslagen in hun systeem. Ideaal voor de edit.

Natuurlijk heeft niet iedereen een team van 50 mensen en duizend testers. Maar het principe blijft hetzelfde: testen levert inzichten op.

Begin klein:

Vraag 5 trouwe luisteraars om eerlijke feedback

Test verschillende thumbnails op YouTube of social media

Probeer verschillende formats voor je Reels

De set-up van A Diary of A CEO

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

Afgelopen dinsdag was ik in Paradiso en zag daar misschien wel hét talent voor 2025. Het gaat om het Nederlands duo Lumï. Zelfs Drake is al fan (!) Oordeel zelf via deze link.

YouTube test multiplayer games waarbij gebruikers realtime tegen elkaar kunnen spelen. Net als Netflix zet het platform gaming in om gebruikers langer vast te houden. De collectie telt inmiddels meer dan 130 gratis games, waarvan Ludo Club en Magic Tiles 3 de eerste zijn met multiplayer-ondersteuning.

Instagram lanceert een soort A/B test voor Reels: Trial Reels. Noem het testballonnen voor je video’s: je deelt een Reel met mensen die je (nog) niet volgen. Zo kun je nieuwe content uitproberen en zien wat het beste werkt. Het mooie? Je kunt experimenteren met nieuwe formats zonder dat je bestaande volgers het zien. Perfect om te testen wat aanslaat bij een nieuw publiek. Lees er hier meer over.

Afgelopen zaterdag startte Netflix de campagne voor het tweede seizoen van Squid Game. Lees hier hoe Netflix deze campagne aanpakt in Amsterdam en wat je van Netflix kunt leren.

1.000+ mensen volgen de Weekly Wav.
Elke week nieuws en tips over streaming, podcasting en marketing in de creatieve industrie.

Voeg me toe op LinkedIn voor meer