Hi,
Spotify lag afgelopen woensdag enige tijd plat.
Miljoenen gebruikers konden niet inloggen, muziek speelde niet af, en podcasts luisteren was niet mogelijk.
In deze platformeconomie is een storing natuurlijk funest. Een koortsdroom voor een bedrijf, want veel ontevreden gebruikers en in veel gevallen betekent het omzetverlies.
De storing werd snel opgelost. Maar sommige problemen zijn minder zichtbaar en speelt zich vooral af achter de schermen.
Daarover deze keer meer in deze Weekly Wav
Spotify haalt podcasts offline vanwege muziek
De afgelopen weken ontvingen veel makers onderstaand bericht.
Steeds meer makers ontvangen bovenstaande waarschuwing of zien afleveringen verdwijnen vanwege fragmenten met muziek.
Wat is er aan de hand?
Wat begon als een geschil tussen Spotify en muziekuitgevers, heeft zich inmiddels uitgebreid naar podcasts.
Dat komt mede door het volgende.
Spotify combineert muziek en audioboeken sinds kort in gevallen binenn hetzelfde Premium-abonnement. Een zogenaamde bundel.
Maar songwriters? Die zien hun inkomsten heel misschien omlaag gaan.
Vooral in Amerika speelt deze angst.
Waarom?
Omdat het potje waaruit ze betaald worden verhoudingsgewijs mogelijk kleiner wordt.
De NMPA – de Amerikaanse Buma/Stemra – vindt dat Spotify hiermee de waarde van muziek ondermijnt.
En dus gaan ze in de aanval.
Het gevolg?
Een actieve podcast-takedown.
Vaak gaat het om podcasts die maar een paar seconden muziek gebruiken.
Een fragment uit een album dat besproken wordt. Of een stukje soundtrack om sfeer te zetten.
In sommige landen heet dat “fair use”. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het citaatrecht.
Maar op Spotify in Nederland en België geldt: beter safe dan sorry.
Toch zie en hoor ik het vaak mis gaan, ook in populaire podcasts in Nederland en België.
Het komt regelmatig voor dat er een volledige track wordt gedraaid na afloop van een podcastaflevering, als een soort outro.
In zo’n geval loop je dus het gevaar dat de aflevering eraf gehaald wordt.
Het doet me denken aan een discussie uit de Nederlandse muziekindustrie.
Stel je speelt met je band bij 3FM of Radio 1. Moet je dan betaald krijgen voor je optreden? Of is het mooie promotie, en mag je blij zijn dat je er staat?
Deze spanning, deze discussie, die voel je hier ook, alleen dan op grotere schaal.
Voor Spotify is het ondertussen koorddansen .
Ze moeten rechten beschermen, wetgeving volgen, makers faciliteren, adverteerders tevreden houden.
Maar waar moet je nou als maker, uitgever of mediamerk opletten? Ik schreef er eerder al een stukje over. Dat is hier te lezen.
De bestsellers van morgen 📚
Bo Plantinga en ik zijn iets nieuws begonnen: NextSeller.
We gebruiken data om opkomende boeken met doorbraakpotentieel te spotten, nog voordat ze echt door het dak gaan. Onze tagline is dan ook: “Find the story everyone’s reading”.
Ben je geïnteresseerd in boeken? Dan kun je het project hier volgen:
Je vindt NextSeller ook op LinkedIn.
📌 Lees-, luister-, en kijktips
Hoe maak je de perfecte podcasttrailer? Antwoord: kijk even onderstaande video van Jort Kelder en Hannah Prins.
Instagram post by @bubbelspodcast
Volgens The New York Times strijden drie podcastprijzen (iHeartPodcast, Ambie en Signal Awards) om de ‘Oscars van de podcastwereld’ te worden. Kleine podcastmakers betalen honderden tot duizenden euro’s aan inschrijvingen en reiskosten, in de hoop op te vallen in de overvolle podcastmarkt. Sommige makers klagen echter dat vooral de Signal Awards meer weg heeft van een geldklopperij. Winnaars moeten zelfs betalen voor hun eigen awards. Lees er hier meer over.
1.000+ professionals volgen de Weekly Wav.
De afgelopen jaren werk(te) ik voor o.a. Universal, Het VriendenLoterij Fonds, VBK Uitgevers, de Data Expo, de SER en Warner. Tevens verzorgde ik de marketing van 50+ podcastseries.
Samenwerken? Stuur me gerust een berichtje of voeg me toe op LinkedIn.