Hi,

Ken je dat moment?

Een liedje begint. De eerste tonen raken je direct. Je blijft luisteren. En dan nog een keer. Op repeat.

Weggeblazen.

Dat gevoel.

Fleetwood Mac is zo’n band die dit voor veel generaties doet.

En Gen Z? Die heeft datzelfde bij bijvoorbeeld Ushuaia van Turfy Gang & Russo. Die eerste 20 seconden? Vol hooks.

De huidige #1 in de Spotify Top 50 van België en Nederland? Gracie Abrams – That’s So True. Vol met hooks.

Maar wat heeft dit met podcasts en met je marketing te maken?

Alles.

Bij podcasting draait het om die eerste minuut. En het gaat om zogenaamde ‘hooks’.

Begin je als luisteraar aan een nieuwe podcast? Dan moet je je luisteraar direct pakken.

Zijn die eerste 60 seconden niet raak? Dan ben je ze kwijt.

De kunst? Hook na hook stapelen. Een opening die je pakt. Een wending die je verrast. Een verhaal of inzicht dat blijft hangen. Net zoals een hit.

Sommige liedjes blijven hangen. Bepaalde podcasts ook.

Waarom?

Het zijn de hooks. Verhalen en uitspraken die je blijven interesseren, die blijven plakken.

Een narratieve podcastserie tot een succes maken? Maak die eerste minuut onweerstaanbaar.

Wil je een succesvolle chatcast maken? Start met je sterkste moment, een highlight uit de aflevering.

Instagram video? Zorg voor een sterke opening, dan blijf je kijken.

LinkedIn post? Maak een interessante openingszin.

Nieuwsbrief? Bedenk een pakkende titel.

Wil je een hit? Zorg dan voor een hook.

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

Henny Vrienten [Spotify Luisterboek] – Deze week ben ik gestart met het luisterboek over het leven van Henny Vrienten. Het boek is ingesproken door Jan Douwe Kroeske. Heb je een Spotify abonnement? Dan kun je het boek gratis beluisteren via deze link.

Spotify Wrapped 2024: dit is wanneer je jouw jaaroverzicht kunt verwachten. Spoiler alert: ik verwacht aankomende week.

Er zijn in Nederland meer dan 26.000 Nederlandstalige podcasttitels. Dit blijkt uit data van Listen Notes. Zorg dus dat je je marketing op orde hebt.

Voor begin 2025 heb ik nog ruimte voor een of twee opdrachtgevers. Wil je marketing en streaming advies? Stuur me gerust een berichtje ☕