Hi,
Welkom bij de nieuwe Weekly Wav.
De afgelopen weken was ik onder meer op bezoek bij AFC Ajax, Adformatie en Google.
Verder zijn we met Spot On momenteel bezig voor o.a. Doloris, Euranet Plus en Stichting DOEN.
Ondertussen blikt de media- en entertainmentbranche al voorzichtig terug op dit jaar: zo publiceren Spotify en Markteffect beide een nieuw media- en podcastonderzoek.
In deze brief lees je de highlights.
Verder een aantal lees-, luister- en kijktips.
Spotify: video zorgt voor meer terugkerende consumenten
Ieder jaar verschijnt er een onderzoek naar podcasts door Spotify.
Het onderwerp dat dit jaar centraal staat? Video.
De drie belangrijkste inzichten voor jou op een rijtje:
40% van de Spotify-gebruikers die in 2024 voor het eerst naar een podcast luisterde, koos voor een podcast met video.
Videopodcasts zorgen voor hogere retentie, ofwel meer trouwe luisteraars. Consumenten die naar videopodcasts kijken, keren 1,3 keer vaker terug dan luisteraars van alleen audiopodcasts. Zelfs kleinere podcasttitels (met 10 tot 100 luisteruren per maand) profiteren hiervan: zij zien een 26% hogere luisterretentie bij videopodcasts.
Gen-Z consumeert relatief veel videopodcasts. Vooral jongere generaties (13-17 jaar) omarmen videopodcasts: 21% van hun totale podcastconsumptie op Spotify bestaat uit videopodcasts.
28% van de podcastluisteraars in Nederland gebruikt podcasting voor de verkiezingen (en 3 andere inzichten uit het Markteffect-onderzoek)
Het nieuwe Markteffect Podcastonderzoek is uit. Ruim 2.000 respondenten werden hiervoor ondervraagd.
De belangrijkste punten uit de meeting voor jou op een rijtje:
51% van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcastaflevering. Bij het vorige onderzoek van Markteffect was dit 48%
11% van de luisteraars heeft wel eens betaald om podcasts te beluisteren
28% van de podcastluisteraars in Nederland gebruikte podcasting voor de Tweede Kamerverkiezingen van dit jaar
64% staat open om naar een Nederlands AI-gegenereerde podcastaflevering te luisteren.
Bron: Podcastmonitor 11e meeting (Markteffect)
Belangrijk: dit onderzoek is uitgevoerd door Markteffect d.m.v. digitale vragenlijsten.
Wil je als marketeer, podcastmaker of host weten wat er écht speelt bij je luisteraar? Ga dan in gesprek met je fan of luisteraar.
Hier vind je 5 vragen die jij aan je luisteraar kunt stellen.
📌 Lees-, luister-, en kijktips.
Video: zo werkt de AI Playlist van Spotify [LinkedIn post]
Apple Podcasts biedt nu ook transcripties van podcasts aan in het Nederlands. Eerder werd dit onder meer uitgerold voor Engelstalige shows, nu dus ook voor Nederlandse podcasts. Lees er hier meer over. Op mijn pagina zal ik er binnenkort meer over schrijven.
Podimo heeft het Deense bedrijf PodAds gekocht. Lees het artikel hier op tech.eu
Jan van Leiden en het einde der tijden is genomineerd voor een Dutch Podcast Award. Alle genomineerden zijn inmiddels bekend en vind je hier.
Spotify’s nieuwe functie: muziek zonder internet. ‘Het idee is eigenlijk simpel. Spotify onthoudt tijdelijk de nummers die je recent hebt afgespeeld of in de wachtrij hebt staan. Dus zelfs als je ineens geen verbinding meer hebt, blijft de app muziek uit je luistergeschiedenis en playlist afspelen, zonder dat je alles van tevoren hebt gedownload.’ (via digimuziek).
Vind je deze nieuwsbrief interessant?
📈 Mijn vorige brieven gemist? Bekijk ze hier.
🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn voor meer nieuws, artikelen en tips.
📩 Wil je reageren, heb je een tip of een vraag? Stuur me gerust een berichtje d.m.v. een reactie op deze mail.
Daily News for Curious Minds
“I stopped watching the news, so sick of the bias. Was searching for an alternative that would just tell me WHAT happened, with NO editorializing. I found it. It’s called 1440. It assumes you are smart enough to form your own opinions.”