Hi,
De zomerperiode is nog in volle gang en gevuld met mooie projecten in de wereld van media, marketing en entertainment.
Onlangs gaven Luuk en ik samen weer een Masterclass Digital Audio bij Sageon, een gerenommeerd online marketingbureau in Utrecht.
De huidige weken staan in het teken van diverse projecten, waaronder werkzaamheden voor de SER, het Vriendenloterij Fonds, OPERA2DAY, Zuidwester en de Data Expo (2 dagen, 120 sprekers, 4.000 bezoekers).
Vandaag lees je hier:
Wat is de Daylist en waarom wordt deze verder uitgerold door Spotify?
Deze zomer staat vol van nieuws en transfers in de media- en podcastwereld. Ik pak er een aantal voor je uit.
Een bizarre fraudezaak in de muziekindustrie.
🕝 Spotify lanceert Daylist in Nederland
Wat is de Daylist?
De Daylist is een voor jou gepersonaliseerde playlist die meerdere keren per dag wordt bijgewerkt.
Volgens Spotify moet de playlist passen bij de stemming die je normaal op dat moment hebt.
De streamingdienst kijkt naar de muziek die je normaal luistert op specifieke momenten van de dag en bouwt daar een afspeellijst omheen.
Je playlist zal bestaan uit voor jou bekende en onbekende songs.
Spotify lanceerde deze Daylist vorig jaar al in Engelstalige landen en is nu ook in België en Nederland te beluisteren.
De Nederlandse taal wordt nog niet ondersteund, dus we moeten het doen met voornamelijk Engelse termen, bedacht door onder meer Glenn McDonald.
Nieuws:
Spotify heeft de ‘Daylist’ playlist nu ook gelanceerd in België en Nederland
Mijn Spotify daylist playlist nu:
*belpop kleinkunst wedsnesday evening*
🤔
Wat is die van jou?
— Stan Steeghs (@stansteeghs)
3:36 PM • Sep 4, 2024
Waarom rolt Spotify de Daylist uit?
Spotify lanceert de Daylist om jou als gebruiker nog meer aan zich te binden.
Door gepersonaliseerde playlists af te stemmen op specifieke momenten van de dag, creëert Spotify een sterkere band met jou.
Jij raakt gehechter aan de dienst. Overstappen naar een concurrent? Dat wordt hiermee weer minder aantrekkelijk.
Daarnaast zet Spotify de Daylist in als marketingtool, zowel online als offline.
Een goed voorbeeld hiervan is onderstaande billboard in Australië.
De locatie van de billboard? Vlakbij een club.
Billboard bij een club in Australië | Bron: Spotify
💰 De podcastdeals en transfers van deze zomer
De zomer draait om grote podcastransfers, nieuwe deals en diverse evenementen.
Hieronder voor jou een greep uit de bak nieuwtjes, in willekeurige volgorde:
Ellen & Naomi: Super Sunday, de wekelijkse podcastserie van Ellen Hoog en Naomi van As is gestopt bij Tonny Media en wordt nu uitgebracht onder Middle Child Media. De nieuwe naam: EN door met Ellen & Naomi.
De Amerikaanse NFL-sterren Travis en Jason Kelce tekenen een deal van 100 miljoen dollar met Wondery, onderdeel van Amazon. Het is voor hun show New Heights. Deze show, die nog geen twee jaar bestaat, is al uitgegroeid tot een van de grootste ter wereld. Een van de succesfactoren? Jasons relatie met Taylor Swift.
De podcastserie ‘Veldheren’ is nu ook uitgegeven als fysiek boek. In de podcastserie ‘De Veldheren’ zetten generaals buiten dienst Mart de Kruif en Peter van Uhm hun militaire expertise in om context te bieden bij al het oorlogsnieuws, in de hoop mensen gerust te stellen maar ook te waarschuwen. Deze week verschijnt er naar aanleiding van de gesprekken in de podcastserie een gelijknamig boek.
Tonny Media is overgenomen door Podimo, daar las je hier vorige week al over.
Call Her Daddy, de populaire podcast van Alex Cooper die bekend staat om haar openhartige gesprekken over celebrity’s en relaties, heeft Spotify ingeruild voor SiriusXM. Het gaat om een deal ter waarde van 125 miljoen dollar voor drie jaar. De podcastserie heeft 3,7 miljoen volgers op Spotify (!)
De populaire interview-podcast SmartLess, gehost door acteurs Jason Bateman, Sean Hayes en Will Arnett, sloot een deal met SiriusXM. De waarde van deze podcastdeal? 100 miljoen dollar.
Podimo organiseert opnieuw Podimo at the Park. Van 6 tot en met 8 september 2024 wordt Park Lepelenburg in Utrecht omgetoverd tot een podcastfestivalterrein. Het is de tweede keer dat Podimo dit festival organiseert en het is voor iedereen gratis te bezoeken.
📌 Lees-, luister-, en kijktips.
Een opvallende zaak in de muziekindustrie: een producer wordt beschuldigd van het oplichten van streamingplatforms voor meer dan $10 miljoen aan royalties met behulp van AI-gegenereerde tracks. Hij zou via duizenden bot-accounts op platforms zoals Spotify, Amazon Music en Apple Music dagelijks tot 661.440 streams hebben gegenereerd. Lees hier het volledige verhaal.
Dit zijn de 5 grootste podcastnetwerken in Nederland na de overname van Tonny Media door Podimo.
Ik schreef een artikel over het succes van Colleen Hoover op Spotify en liet het automatisch omzetten naar audio d.m.v. AI. Benieuwd hoe dat klinkt? Lees en luister het hier.
[Luistertip] Mensen met geld laten vaker hun koffiekopje op tafel staan na een vergadering. Logisch, weet Tim ‘S Jongers, want zij behoren tot de ‘outsourcingsklasse’ – de groep mensen die werk kan uitbesteden aan anderen. Alles zelf moeten doen, ook dat is armoede. Luister de interessante podcastaflevering tussen Rob Wijnberg en Tim ‘S Jongers op YouTube of Spotify.
Vind je deze nieuwsbrief interessant?
🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn voor meer nieuws, artikelen en tips.
📈 Lees hier alle andere nieuwsbrieven en artikelen.
📩 Wil je reageren, heb je een tip of een vraag? Stuur me gerust een berichtje d.m.v. een reactie op deze mail.