Hoe deze historische podcastserie over een opera een grote hit werd

Veel podcastliefhebbers zijn op zoek naar verrassende en inhoudelijke verhalen. De podcastserie Jan van Leiden en het einde der tijden trok veel luisteraars en genereerde een enorm bereik voor de opera J.S. Bach – De Apocalyps, een productie van OPERA2DAY in samenwerking met de Nederlandse Bachvereniging. De serie kwam zelfs op #1 op zowel Spotify als Apple in Nederland. En niet alleen in Nederland werd het een hit.

“Als nieuwkomers in de podcastwereld staan we voor de uitdaging om onze serie ‘Jan van Leiden en het einde der tijden’ bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Spot On maakt niet alleen een gedegen plan, maar helpt ons ook om snel te schakelen en ons verhaal op de juiste manier te vertellen. Dankzij hun expertise en duidelijke afspraken komt het werk van ons hele team tot zijn recht. Spot On overtreft onze verwachtingen!”

Wim van de Laak

Hoofd Marketing, OPERA2DAY

De opera en de uitdaging

De opera vertelt het waargebeurde verhaal van de Nederlander Jan van Leiden. Deze acteur, kroegbaas en kleermaker werd in de zestiende eeuw leider van een beweging die de apocalyps verkondigde; de ondergang van de wereld was volgens hem nabij. 

In het Duitse Münster stichtte hij in 1531 een heilstaat die snel radicaliseerde tot een dictatuur. De opera volgt Jan van zijn aanvankelijke bevlogenheid, via zijn even flamboyante als meedogenloze koningschap tot aan zijn laatste biecht in een dodencel. J.S. Bach – De Apocalyps laat zien dat actuele thema’s als radicalisering, populisme en polarisatie niet alleen van deze tijd zijn, maar al eeuwen spelen.

Hoe kunnen we het historische verhaal van Jan van Leiden op een boeiende manier vertellen en daarmee de aandacht van een breed publiek trekken, wat resulteert in meer bekendheid voor de opera?

De oplossing

Een meeslepende, verhalende podcastserie die verbonden is aan de opera in combinatie een uitgebreid marketingplan ontwikkeld door Spot On.

Resultaten in cijfers

  •   200.000+ beluisteringen
  •   #1 in de Spotify NL Chart
  •   #1 in de Apple Podcasts NL Chart
  •   Top 20 Apple Podcasts in Duitsland (categorie: Geschiedenis)
  •   4,7/5 gemiddelde score op Apple Podcasts en Spotify (400+ recensies)
  •   1 miljoen+ mensen bereikt met de volledige campagne

Over Jan van Leiden en de podcastserie

Jan van Leiden was een kroegbaas en acteur die uitgroeide tot de leider van de wederdopers, een religieuze beweging die het einde der tijden voorspelde. In Münster stichtte hij een theocratische heilstaat en regeerde met ijzeren vuist.

Dit verhaal werd door podcastmaker Max Boogaard gereconstrueerd in samenwerking met de regisseur van de voorstelling en artistiek leider van OPERA2DAY Serge van Veggel. De podcastserie belicht niet alleen het historische aspect, maar plaatste Jan van Leidens radicalisering ook in een bredere context met actuele relevantie.

De podcastserie als medium voor inhoudelijke verhalen

Het medium podcasting biedt de ruimte om complexe en diepgaande verhalen te vertellen. In tegenstelling tot sociale media, waar de tijd en ruimte beperkt zijn, kunnen podcastseries zoals Jan van Leiden en het einde der tijden luisteraars volledig onderdompelen in het verhaal.

De zoektocht naar het verhaal van Jan van Leiden

In ‘Jan van Leiden en het einde der tijden’ gaat podcastmaker Max Boogaard op zoek naar de geschiedenis van deze intrigerende figuur. Hij sprak met diverse experts die het fenomeen van radicalisering en de eeuwige menselijke fascinatie voor apocalyptische voorspellingen toelichtten. Dit maakte de podcastserie niet alleen een boeiend historisch verhaal, maar ook een relevant commentaar op hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen. Bovenal was er een sterke link tussen de podcastserie en de opera.

De impact van de podcastserie

De podcastserie ging viraal dankzij samenwerkingen met onder meer Spotify en Apple Podcasts. Interviews en lovende recensies in nationale en regionale media volgden snel. De serie is daarmee een van de podcasthits van 2024. 

Vertaald naar het Duits door middel van AI

Wegens het succes in Nederland is de podcastserie vertaald naar het Duits door middel van AI. Het is geen toeval dat er is gekozen voor Duits. De voorstelling werd namelijk drie keer uitgevoerd in Duitsland: in mei in Münster, en in juni twee keer in Leipzig. Ook in Duitsland kwam de serie in een hitlijst terecht, nl. Top 20 Geschiedenis op Apple. 

Samenwerking en productie

Max Boogaard produceerde de podcastserie voor OPERA2DAY. Spot On verzorgde de marketing en promotie van de podcastserie.

  • Opdrachtgever: OPERA2DAY en de Nederlandse Bachvereniging
  • Productie podcastserie: Max Boogaard / On The Record Media
  • Advies, marketing en promotie: Stan Steeghs & Luuk van Meijel / Spot On

Je podcast een boost geven?

We helpen maximaal 12 podcastseries per jaar om te groeien. Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Tot dan!