Hi,

Welkom bij de nieuwe Weekly Wav.

Er is geen sprake van komkommertijd in audio-, media- en entertainmentland.

Deze week lees je hier over:

Nieuwe openbare data in de Spotify app

Onderzoek: luisteraars van sportpodcasts zijn extreem loyale fans

Wat zijn de beste sportpodcasts van deze Sportzomer?

Veel leesplezier!

Spotify onthult aantal volgers van Nederlandse podcasts 👀

Opmerkelijk nieuws in podcastland.

In Nederland verscheen afgelopen week plots het aantal Spotify volgers van elke podcasttitel in het openbaar.

Het aantal volgers is zichtbaar bij de short form videoclips binnen de app.

Het is voor het eerst dat er dergelijke openbare data op het gebied van podcasts zichtbaar is binnen de Spotify-app in Nederland.

Zie hieronder een voorbeeld van de podcast Napleiten, een van de populairste podcasts in Nederland, die inmiddels meer dan 101.000 volgers op Spotify heeft.

Waarom is het aantal volgers interessant?

Allereerst is het een indicatie van de populariteit van de betreffende podcasttitel.

Volg je als luisteraar een podcast? Dan betekent dat niet direct dat je een (vaste) luisteraar bent.

Maar, als volger van een podcast ben je wel op een bepaalde manier geïnteresseerd of op een bepaalde wijze betrokken bij de betreffende podcast.

Tegelijkertijd zorgt het voor de podcast(er) voor groei van zichtbaarheid binnen de app en dus meer kans op retentie, oftewel: terugkerende luisteraars.

In veel afleveringen hoor ik regelmatig “laat een review achter zodat we beter vindbaar zijn!”, maar het is beter te focussen op volgers.

🤔💭 Van welke podcast zou jij het aantal volgers willen weten? Laat het me hier weten.

⚽ Onderzoek: luisteraars van sportpodcasts zijn extreem loyale fans

De tijd dat atleten moesten wachten tot hun pensioen om een carrière in sportcommentaar te beginnen, ligt achter ons.

Tegenwoordig combineren topatleten als Travis Kelce, LeBron James en Geraint Thomas hun actieve sportcarrière met het medium podcasting.

De sporters brengen inzichten en verhalen vanuit de kleedkamer, wat resulteert in een positief effect.

Waarom?

Luisteraars van sportpodcasts zijn namelijk veel trouwer aan atleten dan de ‘gemiddelde sportfan’.

Uit het recent gepubliceerde Sports Audio Report van Edison Research, SiriusXM Media en GroupM blijkt dat 76% van de sportpodcastluisteraars atleten blijft volgen, zelfs als ze naar een ander team verkassen. Ter vergelijking: slechts 51% van de sportfans die geen sportpodcasts luistert, doet dit.

Percentage van luisteraars die een atleet blijven volgen nadat de atleet naar een ander team verhuisd is (Bron: Edison Research)

Een ander onderzoek van Edison Research toont aan dat Amerikaanse luisteraars van sportpodcasts voornamelijk tot Gen-Z en Millennials behoren. Zo volgt 52% van de Gen Z-sportfans het (persoonlijke) leven van hun favoriete atleten op de voet via podcasts, vergeleken met 26% van Boomers.

Uit het eerder verschenen Infinite Dial-onderzoek van Edison Research blijkt tevens dat luisteraars van sportpodcasts gemiddeld 30% meer tijd besteden aan het volgen van hun favoriete teams en atleten via podcasts dan via traditionele media. Dit geeft de groeiende invloed van podcasts in het dagelijks leven van sportliefhebbers aan. .

*Podcasttip*

Een mooi voorbeeld van een actieve topatleet die regelmatig een podcastaflevering uitbrengt is oud-tourwinnaar Geraint Thomas. Hij rijdt momenteel de Tour de France.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

In ‘Watts Occuring’ hoor je persoonlijke verhalen die je niet op de traditionele kanalen of sociale media kanalen ziet. Zo vertelde Thomas afgelopen week dat hij opgelucht is dat hij volgend jaar kan stoppen met wielrennen, omdat de wielerwereld steeds sneller, harder en serieuzer wordt. Een uitspraak die Geraint Thomas niet snel op Instagram of X zal doen, maar dus wel in zijn podcast. Als luisteraar lijkt het alsof je met hem aan de tafel zit en je voelt je stiekem een beetje onderdeel van het peloton.

De podcast is hier te beluisteren.

Wat zijn nog meer aanraders?

De beste Nederlandse wielershow 🚴

Tien jaar geleden moest je voor het echte Tourgevoel afstemmen op de Avondetappe (NPO 1), maar tegenwoordig bieden Live Slow Ride Fast en In Het Wiel vaak meer inhoudelijke analyses, een betere sfeer én anekdotes. En dat twee keer per dag.

De beste EK-show ⚽ (round-up)

Het EK voetbal is natuurlijk afgelopen, maar ook bij het EK waren de beste shows te vinden op YouTube en Spotify. Waar Studio Fussbal van de NOS niet bepaald de moeite was, bracht VI (Voetbal International) een aantal topshows, en twee shows sprongen daar boven uit: Rondje EK (YouTube) én de VI Oranje podcast met Martijn Krabbendam (op alle podcast-apps).

De beste show voor de Olympische Spelen? 🥇

Wat je tijdens de Olympische Spelen moet gaan luisteren of kijken weet ik nog niet. Een show met daarin meerdere sporten blijkt lastig te ontwikkelen. Podcasting blijft voor de grote niches. Dag & Nacht Media startte Chefs de Mission, maar die is inmiddels voortijdig gestopt. De NOS komt tijdens de Spelen met een dagelijkse podcastaflevering, nl. de NOS Olympische podcast, en journalisten Alex Mazereeuw en Michel Doodeman zijn Olympië begonnen, een spin-off van Televisië.

Heb je een luistertip? Laat het me weten.

📌Lees-, luister-, en kijktips.

Luistertip: Vriend van Volkert. Twee jaar geleden kreeg Argos-redacteur Eric Arends een uiterst geheim politierapport in handen over het onderzoek naar de moord op Pim Fortuyn. Daarin wordt ook een man genoemd die Volkert van der G. mogelijk het wapen leverde. In de 7-delige podcastserie Vriend van Volkert gaat Arends op zoek naar deze mysterieuze verdachte. Luister hier op Spotify.

New York Times plaatst meer podcasts achter de betaalmuur. De Amerikaanse krant NY Times gaat zijn populairste podcasttitels deels of helemaal achter de betaalmuur stoppen. Daarmee wil de krant meer mensen en andere gebruikersgroepen ertoe verleiden een abonnement te nemen bij de krant.

Hoe Spotify je muziekvoorkeuren stiekem verandert (gratis te lezen).

Het nieuwe album van Eminem heeft een Nederlands tintje. In de track ‘Lucifer’ is een sample gebruikt afkomstig van het nummer ‘Land of milk and honey’, een b-kantje bij de hit ‘How do you do’ van duo Mouth & McNeal uit 1971. En deze song is geschreven door Hans van Hemert en wijlen Dries Holten (Andres). Hoe zit dat precies? Lees hier het hele verhaal op Nos.nl

Mediahuis heeft Het Grote Jongerenonderzoek 2024 gepubliceerd met o.a. aandacht voor het medium podcasting. Zo blijkt dat 97% van de jongeren in afgelopen 3 maanden minimaal één keer naar een podcastaflevering heeft geluisterd. Lees hier gehele onderzoek (pdf).

Vind je deze nieuwsbrief interessant?

🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn voor meer nieuws, artikelen en tips.

📈Wil je adverteren met digital audio of groeien met je podcastserie? Stuur me gerust een berichtje.

📩 Wil je reageren, heb je een tip of een vraag? Stuur me gerust een berichtje d.m.v. een reactie op deze mail.

Learn 25+ AI tools like ChatGPT, Co-pilot, Gemini & more + multiple AI hacks & prompting techniques.

Register for this free 3 hour AI Mini Course now (Only 100 free seats)