Podcast Nagasaki: 3x genomineerd voor Dutch Podcast Awards en 100.000 beluisteringen

Het navigeren door de wildgroei en het enorme aanbod van podcasts blijft een uitdaging, zeker als het een verhalende podcastserie betreft. Dit is het geval bij Nagasaki.

“Onze samenwerking met Spot On en in het bijzonder met Stan Steeghs heeft ons enorm geholpen. Stan heeft de unieke capaciteit om onze algemene ideeën om te zetten naar een gericht plan, waardoor het bereik van onze audiofilms aanzienlijk is vergroot. Ik zou Spot On zonder twijfel aanbevelen aan andere bedrijven en geef ze een 9 op een schaal van 10.”

Luuk Imhann

Eigenaar, NOX

Over de podcast

1945, Nagasaki. De vernietigende impact van de atoombom heeft de stad tot puin herleid en talloze levens geëist. Tussen de overblijfselen doorzoekt Franka wanhopig naar haar vriendin, terwijl de klok verder tikt en de dreigende straling elke kans op een weerzien lijkt weg te nemen.

In een tijd waarin de podcastwereld overstroomd is met een breed scala aan onderwerpen en genres, maakt de serie “Nagasaki” een onderscheid door het meeslepende verhaal te brengen dat luisteraars meesleept naar een sombere periode uit de geschiedenis.

Aanpak

Wij startten met een uitgebreide positionering van de podcastserie: zo besloten we over te gaan op de term ‘audiofilm’. Tevens stelden we een release strategie op inclusief een marketing- en PR-plan. In de eerste fase focusten we op de verhalende podcastliefhebber en organiseerden NOX een officiële podcastpremière.

Door het samensmelten van traditionele marketing en PR en samenwerking met streamingplatformen creëerden we een groeiende buzz rond de serie, wat zorgde voor een solide lancering en uiteindelijk een verbreding van het aantal luisteraars. 

nagasaki-podcast

Impact

  • Maar liefst 3x genomineerd voor de Dutch Podcast Awards 2023, de meest genomineerde podcast van dit jaar
  • Lovende recensies in o.a. VPRO en NRC, laatstgenoemde benoemde Nagasaki tot een van de beste podcasts van 2023 tot dusver.
  • Featuring op o.a. Spotify, NRC Audio, Deezer en Apple
  • Totaal campagnebereik: 800.000+
  • Aantal beluisteringen: 100.000 (IAB gecertificeerd)

Je podcast een boost geven?

We helpen maximaal 12 podcasts per jaar om door te groeien in het aantal downloads. Bekijk hieronder onze werkwijze en neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking, dan besluiten we daarna of we een goede match zijn. Tot dan!

1. Audit

Na een kennismaking maakt Spot On een scan van je podcastserie. Op basis van de resultaten besluiten we of Spot On de juiste partij is om het project kracht bij te zetten. 

2. Plan

In het plan worden verschillende opties uiteengezet. Samen besluiten we welke kanalen we inzetten om zo effectief mogelijk te zorgen voor meer downloads.

3. Actie

De overeengekomen acties worden uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld een platform-pitch bij Apple Podcasts zijn, een social media campagne of een Spotify advertentiecampagne. 

4. Rapport

Het resultaat uit de acties wordt gedurende de campagneperiode helder gerapporteerd. Daarnaast volgt na de campagne-periode altijd een eindrapportage.

Contact met Spot on