Hi,

Afgelopen zaterdag was het 15 jaar geleden dat Spotify officieel werd gelanceerd.

Op 7 oktober 2008 werd de streamingservice beschikbaar in o.a. Zweden, Noorwegen en Spanje.

Spotify deed meer dan alleen de wereld van muziek openbreken, het biedt inmiddels ook een podium aan podcasts. Afgelopen week kwam daar een nieuw format bij: audioboeken.

Onlangs schreef ik er al een stukje over.

Nu gaan we hier een stukje verder, een nieuw hoofdstuk.

Veel leesplezier!

📗 15 jaar Spotify, het nieuwe hoofdstuk

Je leest het. Spotify heeft audioboeken gelanceerd. Wat houdt de lancering van audioboeken in?

Je kunt als Premium gebruiker van Spotify 15 uur per maand naar audioboeken luisteren ⏱️

Er zijn vanaf deze lancering meer dan 150.000 luisterboeken beschikbaar 📚

Het wordt eerst uitgerold in de UK en Australië, daarna volgt de VS 🇬🇧 🇦🇺

Eerder kon je in de Verenigde Staten op Spotify al losse audioboeken kopen. Daarnaast waren enkele audioboeken verdeeld in meerdere tracks voor streaming, wat onhandig en gebruiksonvriendelijk is.

Luisterboeken komen nu in grote getalen als long form bestand beschikbaar en je kunt als Premium gebruiker dus al 15 uur naar boeken luisteren. Het wordt nu dus serious business.  

Deze ‘move’ van Spotify doet mij denken aan de muziekindustrie. Ik zie namelijk veel parallellen 👇

15 jaar geleden sloot Spotify een deal met vijf grote muziekpartijen:

Universal

Sony BMG

Warner

EMI

Merlin

Nu, 15 jaar later, heeft Spotify een deal gesloten met o.a. vijf grote boekuitgevers: 

Penguin Random House

Hachette Book group

Harper Collins

Simon and Schuster

Macmillan

Tevens zal het leiden tot zowel positieve als negatieve reacties. Zo zag je in de beginjaren van Spotify artiesten hun muziek (tijdelijk) van Spotify halen, omdat ze bijvoorbeeld vonden dat er niet genoeg uitbetaald werd.

Concurrentiestrijd. Vanaf 2015 – het jaar dat Apple Music werd gelanceerd – gingen enkele artiesten muziek exclusief releasen op één platform, of werd een album tijdelijk exclusief uitgebracht voordat het op alle platformen kwam.

Zeker in de Verenigde Staten zal de strijd op het gebied van luisterboeken losbarsten met Audible. Vorig jaar had de dienst van Amazon in de VS een marktaandeel van 63,4%.

👂 Share of ear 

Wat betekent het nu voor de andere formats binnen Spotify: muziek en podcasts?

Allereerst verwacht ik dat veel meer mensen audioboeken gaan luisteren en dat deze markt zal gaan groeien.

Ik verwacht hier dat je grofweg drie groepen hebt van luisterboeken luisteraars:

Super fans (heavy audiobook users): bijna dagelijkse luisteraars van audioboeken;

Casual luisteraars: luisteraars die zo nu en dan een luisterboek opzetten;

Nieuwe luisteraars: mensen die nog nooit/nauwelijks een luisterboek hebben geluisterd. Zij stappen nu makkelijker in (Mede hierdoor is het medium in podcast gegroeid in Nederland.)

Zeker voor de tweede en laatste groep (‘casual luisteraars’ en ‘nieuwe luisteraars’) is het een interessant optie. Waarom? Ze betalen niets extra’s bij een Spotify Premium abonnement. Tegelijkertijd genieten ze van luisterboeken. Er zullen dus potentieel meer mensen audioboeken gaan luisteren.

Hierdoor verschuift het aandeel in ‘Share of ear’ binnen Spotify meer richting audioboeken. Men zal in gevallen een audioboek opzetten in plaats van een podcastaflevering of muziektrack. Gaat het kannibaliseren? Dat is koffiedik kijken, want de luisterboeken functie zal nog meer mensen naar Spotify trekken en dus zal hopelijk de taart voor iedereen groter worden.

Actief vs. Passief

Een groot verschil tussen een audioboek en muziek is dat je een audioboek in hogere mate actief aan het luisteren bent. Muziek is voor veel mensen behang, ofwel passief. Denk hierbij aan de miljoenen mensen die aan het werk zijn of aan het studeren. Muziek dient dan vaak als achtergrondmuziek. Een luisterboek moet je wel actief consumeren anders is het niet functioneel.

Een actieve houding betekent meer betrokken luisteraars. Dit zorgt ervoor dat mensen binnen je platform blijven. Dit geldt natuurlijk in sterkere mate voor audioboeken, waar je je dus 15 uur in kunt verliezen. De time spend van luisteraars in Spotify zal toenemen en hierdoor verlaag je de churn rate, ofwel: men zal minder snel geneigd zijn over te stappen op een ander platform.

Verdienmodel

Het is nog niet helemaal duidelijk wat de uitbetalingen aan rechthebbenden zullen zijn, dat is afhankelijk is van de contracten tussen Spotify en de betreffende uitgevers.

Wel is duidelijk dat het gebaseerd wordt op de luistertijd (per minuut krijg je een x-bedrag uitbetaald). Dit in tegenstelling tot muziek waarbij je afgerekend krijgt wanneer een song minimaal 30 seconden wordt afgespeeld. Hier zit dus een verschil met muziek.

Vanuit de consument gezien zijn er op het gebied van luisterboeken nu grofweg de volgende abonnementsmodellen:

All you can eat: Onbeperkt luisteren voor een een bedrag per maand, ofwel een ‘all you can eat’ model. Storytel is een voorbeeld van een app die dit model hanteert.

All you can eat, met een maximaal aantal uren per maand: Zo kost een Basic-abonnement bij BookBeat €8,99 per maand en kun je tot 20 uur per maand boeken luisteren en lezen. Met het Premium-abonnement van €10,99 per maand is dat 100 uur per maand luisteren (en lezen).

Credits: Audible heeft Premium Plus Membership waarmee je iedere maand 1 credit krijgt waarmee je vervolgens 1 luisterboek kan downloaden en luisteren (+ tevens onbeperkt toegang tot Amazon Originals en podcasts).

To be continued 👀

📌 Lees-, luister-, en kijktips.

Door een onbedoelde ‘bug’ in een algoritme-aanpassing van Facebook werden vanaf de maand mei linkposts binnen Facebook minder goed aan pagina-audiences getoond. Meta, het bedrijf achter Facebook, werkt aan een oplossing maar het ‘herstel’ is nog onzeker. Dit probleem versterkt de al langer durende daling van Facebook-verkeer naar top nieuwswebsites in de VS, met een afname van 62% tussen augustus 2022 en 2023. Meer lezen over deze dalende trend? Lees hier het artikel van Digiday.

Fan van The Beatles? Of juist niet? In beide gevallen is de nieuwe podcastserie van Paul McCartney een aanrader. De eerste afleveringen van ‘McCartney: A Life In Lyrics’ zijn nu te beluisteren. De serie van twaalf afleveringen is gebaseerd op het boek ‘The Lyrics 1956 to the Present’ waarin Sir Paul over zijn songteksten praat. Een mooi voorbeeld hoe je een “product” kunt recyclen, en hier vervolgens voordeel uit kunt halen voor iedereen. Hoe dan? Dat werkt als volgt: De uitgever van de podcastserie verdient geld aan de podcast d.m.v. advertenties, de muziek van Paul McCartney zal meer worden geconsumeerd, en wij kunnen genieten van deze prachtige podcastserie, een win-win-win dus. Oja, het originele boek ligt ook weer prominenter in de schappen, win-win-win-win dus eigenlijk.

‘McCartney: A Life In Lyrics’ is nu te beluisteren op alle podcast-apps

De nominaties voor de Dutch Podcast Awards zijn bekend. Het evenement heeft dit jaar een andere opzet. Zo zijn er nieuwe categorieën, waaronder de categorie ‘Fictie’. Genomineerd in deze categorie zijn Kater (VBK Audiolab), De hijger, De vrouw met duizendgezichten, donkerslag en Nagasaki (Nox). Laatstgenoemde podcastserie is in totaal 3x genomineerd. Je vindt alle genomineerden hier op de website van de Dutch Podcast Awards.

De recente relatie tussen popster Taylor Swift en NFL-speler Travis Kelce ontketende een Taylor Swift Effect extravaganza. Allereerst schoot Travis Kelce’s podcast “New Heights” omhoog naar #1 in de Apple en Spotify charts in de US. Ook Kelce’s shirtverkopen stegen met 400%, wat hem in de NFL’s Top 5 van merchandise-verkopen bracht. Tevens boost Swift’s aanwezigheid bij NFL-wedstrijden de kijkcijfers aanzienlijk. Een wedstrijd die ze bijwoonde trok gemiddeld 24,3 miljoen kijkers, en bij een andere wedstrijd stegen de online ticketprijzen met 40%. De Sunday Night Football-ratings schoten omhoog, wat leidde tot verhoogde advertentiebetrokkenheid. Bovendien verwelkomde Kelce 383.000 nieuwe volgers op Instagram en verdrievoudigde het zoekverkeer naar tickets van de Kansas City Chiefs. Duizelingwekkende cijfers. Meer lezen? Lees het hier op Yahoo Finance.

Afbeelding gemaakt met Midjourney

A.s. donderdag 12 oktober ben ik te gast bij de Dag van de Audio van Adformatie. De hoofdacts op deze dag zijn o.a. Jort Kelder, Mandy van der Wal, Joost Haartsen, Ruud de Langen, Liedewij Hentenaar en Giel Beelen.

Luister je mee?

Lees je dit op mijn website? Vergeet je dan niet gratis in te schrijven. Dan ontvang je deze mail altijd automatisch en altijd als eerste op je digitale deurmat.

Bedankt voor het lezen en tot volgende week!

🖐️🎤

Wil je iets voor me doen?

📩 Stuur deze nieuwsbrief eens door naar een collega of vertel erover op LinkedIn of X.

💡 Tips zijn altijd welkom. Dus antwoord gerust op deze mail als je ergens een interessant artikel tegenkomt, of er misschien zelf wel een schrijft.

🔗 Voeg me gerust toe op LinkedIn, X en Instagram.